Företag i fokus:

Telge bidrar till mindre cancerframkallande utsläppt

7D6FC517-2C68-4F58-B055-4A41F88D1BF7

Arkivbild

I augusti 2022 signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning. Nu har Telge Återvinning mottagit ett unikt verifikat som visar på att 988 kilo tungmetaller avskilts som bidrar till en lägre Co2-utsläpp.

Telge Återvinning har mottagit ett unikt verifikat från Söderenergi som visar hur mycket tungmetaller avfall innehåller och vilka nyttor avfallet kan generera. Under 2022 tog Söderenergi hand om nästan 15 000 ton returträ, varav 988 kg var tungmetaller, främst arsenik och krom. Verifikatet innehåller konkreta data om nyttorna som avfallet genererade, inklusive 56 000 MWh fjärrvärme och 988 kg avskilda tungmetaller som är cancerframkallande och kan orsaka reproduktionsstörningar och mutationer.

– Så vitt vi vet är vi först i världen med ett verifikat för spårbarhet i avfallsströmmarna. Ett verifikat som visar den miljö- och klimatnytta som vi skapar genom energiåtervinning av avfall, säger Jan Steinle Söderenergis bränslechef.

Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi och Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning. Pressbild.

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenerg som därefter ser till att det omvandlas till värme och el. Processen bidrar också till tungmetaller såsom krom och arsenik tas ut ur kretsloppet. För höga halter av krom kan ge upphov till cancer, mutationer eller reproduktionsstörningar. Arsenik är mycket giftigt för vattenlevande organismer och är klassat som cancerframkallande.

Verifikatet visar den miljö- och klimatnytta som skapas genom energiåtervinning av avfall och är det första i sitt slag i Sverige och möjligen i världen. Verifikatet ger en spårbarhet i avfallsströmmarna som Söderenergi tror kommer att bli en branschstandard i framtiden.

– Spårbarhet i avfallet med verifikat är något som vi tror att alla seriösa kunder kommer att kräva i framtiden. Vi tror att det kommer att bli branschstandard, säger Telge Återvinnings vd, Vesa Hiltul.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2023 12:04
Senast uppdaterad: 2 mars 2023 12:04

Brand utbröt på Scania – Flera räddningsenheter ryckte ut

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

På fredagsförmiddagen utbröt en brand på Scania, vilket ledde till snabb evakuering. Både polis, räddningstjänsten och ambulans tillkallades till platsen.

Vid 09:30-tiden mottog SOS Alarm ett larm om en brand på Scania, belägen på Hertig Carls Väg. Polis och räddningstjänst skyndade till platsen, där en brand hade brutit ut i en maskin.

Vid ankomsten upptäcktes att det brann i en svarv, vilket ledde till att personalen snabbt evakuerade byggnaden. En ambulans kallades till platsen, men polisen bekräftar att ingen person skadades i händelsen.

Räddningstjänsten lyckades släcka branden effektivt och stannade kvar en kort stund för att vädra ut området. Dessutom har polisen påbörjat en förundersökning gällande eventuellt arbetsmiljöbrott i samband med branden.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 10:58
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 10:58

Mellström utses till ordinarie VD för Telge Bostäder

IMG_8594

Krister Mellström. Foto: Telge/Alexander Isa

Efter en framgångsrik period som tillförordnad vd för Telge Bostäder, har Krister Mellström nu klivit in i rollen som bolagets ordinarie vd. – Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på, säger Krister Mellström.

Krister Mellström, som har varit en del av Telgekoncernen sedan 2017 i olika ledande roller, har nyligen accepterat en permanent position som vd för Telge Bostäder. Denna förändring sker efter att han framgångsrikt hanterat rollen som tillförordnad vd sedan juni 2023, parallellt med sitt uppdrag som vd för Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Helena Forslund, styrelseordförande för Telge Bostäder, uttrycker sin tillfredsställelse över Mellströms accepterande av rollen och betonar hans kompetens och engagemang som haft stor betydelse för företaget. Likaså uttrycker Lars Greger, styrelseordförande för Telge Fastigheter, sin uppskattning för Mellströms arbete och ser positivt på den smidiga övergången inom koncernen.

– Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger.

Mellströms karriär inom Telgekoncernen är imponerande; från projektchef till ledande befattningar inom Telge Nät och Telge Inköp, innan han tog över som vd för Telge Fastigheter. Hans erfarenhet och ledarskapskvaliteter har varit avgörande för hans framgång i dessa roller.

Han lämnar sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter när han den 1 april tillträder sin nya roll.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 02:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors