Företag i fokus:

Mamma United prisas under internationella kvinnodagen

Mamma U

Fotograf: Duaa Veder, Mamma United Södertälje

Mamma United, som är ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden, hyllas för sina insatser. Under onsdagen tilldelades de Jämställdhetspriset 2023.

– Det är så roligt att just Mamma United vinner. Detta blir ett kvitto på att andra ser hur viktiga våra insatser är. Vi vill att alla mammor som vi möter ska våga och kunna ta steget mot att förändra sitt eget och sina barns liv, säger Duaa Veder, koordinator för Mamma United, i ett pressmeddelande.

Mamma United Södertälje fick Jämställdhetspriset 2023 under Internationella kvinnodagen. Priset tillkännagavs när kommunen uppmärksammade dagen och Mamma United Södertälje, som är baserade i Ronna och Fornhöjden, fick priset för sitt arbete med jämställdhet.

Motiveringen löd följande:

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”

– Det här priset är minst lika mycket för alla starka mammor som delar med sig av sina erfarenheter och fina energi i våra Mamma United-grupper. Jag hoppas att vi framöver kan nå ut till ännu fler mammor, genom den goda samverkan vi har med andra viktiga aktörer i Södertälje, säger Duaa Veder.  

Läs även – De vill lyfta kvinnor i utanförskap i Ronna och Fornhöjden

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2023 17:38
Senast uppdaterad: 8 mars 2023 17:47

Walles Vitvaror i Östertälje sätter färg på nyår

Svea

Kristian Saomi, Jimmy Saomi och Christian Jourabji. Foto: Alexander Isa.

I Östertälje förbereder sig Walles Vitvaror för nyårsfirandet genom att utöka sitt sortiment med fyrverkerier, mötande en oväntat stor efterfrågan från kunderna.

– Det har hittills varit över förväntningarna, säger Kristian Saomi på Walles Vitvaror till Telgenytt.

Den etablerade butiken i Östertälje, Walles Vitvaror känd för sin kvalitet och service, har nyligen börjat sälja fyrverkerier inför nyår för första gången. Trots initial skepticism, meddelar Christian Jourabji och Kristian Saomi en överraskande stark försäljning.

– Vi var lite skeptiska till hur det skulle gå med försäljningen. Kommer folk att spendera på fyrverkerier, eller kommer folk spara på grund av de dåliga tiderna. Men hittills har det har varit över förväntningarna, säger Kristian Saomi.

Den 30 kilo tunga lådan säljs för 5000 kronor. Den visas här för en kund som vill köpa ett exemplar. Foto: Alexander Isa

En faktor till framgången kan enligt kollegorna delvis bero på butikens stora utbud och deras etablerade rykte i området. Jourabji ser denna nya satsning som en möjlighet att inte bara öka försäljningen under säsongen, utan också att dra uppmärksamhet till deras huvudsakliga verksamhet – försäljningen av vitvaror.

– Vi har funnits här i Östertälje i 10 år och har många kunder i Södertälje med omnejd, men att börja sälja fyrverkerier kan även ge uppmärksamhet åt vår vitvarubutik som vi driver året runt, säger Jourabji.

Samtidigt uppmanar kommunen till försiktighet vid användning av fyrverkerier. Det är strikta regler för var och när fyrverkerier får avfyras i Södertälje, särskilt i centrala områden och nära sjukhuset. Förbud gäller även i flera bostadsområden, med undantag för tidsperioden 23.00–01.00 på nyårsafton.

Walles Vitvaror anpassar sig till dessa regler och betonar vikten av säker användning av fyrverkerier, samtidigt som de ser fram emot att fortsätta bidra till lokalbefolkningens festligheter.

Walles Vitvaror i Östertälje. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 16:53
Senast uppdaterad: 29 december 2023 16:53

Barn dog efter misslyckad hemförlossning

Södertälje sjukhus

Foto: Shamash Oyal

Ett nyfött barn avled nyligen efter en misslyckad hemförlossning i Stockholmsområdet, rapporterar Dagens Nyheter. Modern fördes akut till Södertälje sjukhus då förlossningen inte framskred som den skulle.

– Det gjordes ett akut kejsarsnitt, men barnet överlevde inte, säger Maria Hedström, vårdchef vid Södertälje BB till DN.

Förlossningen hade inletts i hemmet med hjälp av så kallade hembarnmorskor som anlitats privat. Sjukhuset har nu inlett en händelseanalys gällande det som inträffat under tiden kvinnan vårdats på sjukhuset.

Detta är det andra dödsfallet i Stockholmsområdet i år kopplat till en hemförlossning. Tidigare i år avled ett annat barn under liknande omständigheter.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 29 december 2023 01:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors