Företag i fokus:

Kuba dance company – Semifinalisterna som står utan lokal

KUba D.

Foto: Alexander Isa

Talangerna Kuba dance company, som med sin audition fick stående ovationer och skakade om i talang juryn, står tragiskt nog utan en lokal med stadigvarande tider att vistas på. Dansgruppen med sin dansledare, Maria Izgin, valsar runt i Södertälje för att finna en plats att öva sin koreografi på.

Hur kan det komma sig att det är på detta vis? Kommunen har ett ansvar att hjälpa föreningslivet att få tider att kunna vistas på de lokaler som finns att nyttja för träningstillfällen. Politikernas svar på eländet, är att det är svårt att erbjuda alla föreningar tider under så kallade ”prime time”, då alla grupper vill träna, mellan tiderna 16-20. Detta ska inte spela någon roll, när vi har talanger som denna grupp i Södertälje. Klart denna dansgrupp ska få en lokal de kan öva koreografin på.

Det är inte nog med att de kommer från ett drabbat område, med hög kriminalitet och trots det kämpar med en glöd och hopp om både livet och framtiden. Som en jurymedlem sa, ”det ni gjorde på scen, dansen ni framförde är starkare än alla pistoler i världen”. Därför ska sådana verksamheter få prioriteras. Gruppen som består av framtidens kvinnor i Södertälje ska känna att de har kommunen bakom sig.

Än så länge har Kuba Dance Company nyttjat lokalerna i Allaktivitetshuset i Saltskog.

Maria Izgin berättar ”Jag har ingen egen lokal, jag försöker alltid ha lokalen när den inte är upptagen, för tillfället tränar vi på Allaktivitetshus, men det är inte officiellt, utan så länge lokalen är ledig”. Det är nu kommunen ska stå upp för vad som faktiskt kan göra skillnad. Det är nu man ska lyfta upp dessa grupper. Det är i dessa tider som man ska hylla en sådan insats. Det är inte imorgon, men idag som vi ska ordna det!

Självklart har jag förståelse för de idrottsföreningar, och andra föreningsliv som har bokat upp tider tidigt och ska få förtur till de lokaler som finns. Det är inte det som är problemet, utan att skapa och frigöra fler lokaler för sådana tillställningar för att få bort fler från gatorna. Minska kriminaliteten. Eliminera möjligheten till att kunna bidra till den gängkriminalitet idag som gått ner i åldrarna och som rekryterar skolbarn. Det finns ingen ålder på kriminalitet idag, och gängvåldet har ökat. Därför är det ingen ursäkt överhuvudtaget att inte möjliggöra en lokal där bl.a. Kuba dance company får öva på sin dans.

Redan på fredag kan vi börja rösta på bidragen. Visst är vi med och stöttar lokala dansgruppen och fantastiska talanggruppen Kuba dance company vidare till final!

Läs även – Från Kuba till Södertälje – till TV4s Talang

Maria Izgin och elverna i semifinal i Tal nu på fredag.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 mars 2023 16:37

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors