Företag i fokus:

Kuba dance company – Semifinalisterna som står utan lokal

KUba D.

Foto: Alexander Isa

Talangerna Kuba dance company, som med sin audition fick stående ovationer och skakade om i talang juryn, står tragiskt nog utan en lokal med stadigvarande tider att vistas på. Dansgruppen med sin dansledare, Maria Izgin, valsar runt i Södertälje för att finna en plats att öva sin koreografi på.

Hur kan det komma sig att det är på detta vis? Kommunen har ett ansvar att hjälpa föreningslivet att få tider att kunna vistas på de lokaler som finns att nyttja för träningstillfällen. Politikernas svar på eländet, är att det är svårt att erbjuda alla föreningar tider under så kallade ”prime time”, då alla grupper vill träna, mellan tiderna 16-20. Detta ska inte spela någon roll, när vi har talanger som denna grupp i Södertälje. Klart denna dansgrupp ska få en lokal de kan öva koreografin på.

Det är inte nog med att de kommer från ett drabbat område, med hög kriminalitet och trots det kämpar med en glöd och hopp om både livet och framtiden. Som en jurymedlem sa, ”det ni gjorde på scen, dansen ni framförde är starkare än alla pistoler i världen”. Därför ska sådana verksamheter få prioriteras. Gruppen som består av framtidens kvinnor i Södertälje ska känna att de har kommunen bakom sig.

Än så länge har Kuba Dance Company nyttjat lokalerna i Allaktivitetshuset i Saltskog.

Maria Izgin berättar ”Jag har ingen egen lokal, jag försöker alltid ha lokalen när den inte är upptagen, för tillfället tränar vi på Allaktivitetshus, men det är inte officiellt, utan så länge lokalen är ledig”. Det är nu kommunen ska stå upp för vad som faktiskt kan göra skillnad. Det är nu man ska lyfta upp dessa grupper. Det är i dessa tider som man ska hylla en sådan insats. Det är inte imorgon, men idag som vi ska ordna det!

Självklart har jag förståelse för de idrottsföreningar, och andra föreningsliv som har bokat upp tider tidigt och ska få förtur till de lokaler som finns. Det är inte det som är problemet, utan att skapa och frigöra fler lokaler för sådana tillställningar för att få bort fler från gatorna. Minska kriminaliteten. Eliminera möjligheten till att kunna bidra till den gängkriminalitet idag som gått ner i åldrarna och som rekryterar skolbarn. Det finns ingen ålder på kriminalitet idag, och gängvåldet har ökat. Därför är det ingen ursäkt överhuvudtaget att inte möjliggöra en lokal där bl.a. Kuba dance company får öva på sin dans.

Redan på fredag kan vi börja rösta på bidragen. Visst är vi med och stöttar lokala dansgruppen och fantastiska talanggruppen Kuba dance company vidare till final!

Läs även – Från Kuba till Södertälje – till TV4s Talang

Maria Izgin och elverna i semifinal i Tal nu på fredag.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 mars 2023 16:37

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors