Företag i fokus:

Guldgänget från Södertälje föll på mållinjen i Talang

IMG_9504 2

Skrämdump: Tv4

18 elever från Kuba Dance Company från Södertälje föll på mållinjen när semifinalen i Talang avgjordes under fredagskvällen.

Den tredje februari fick de stående ovationer och fyra solklara ”Ja” från Talang-juryn. Ikväll var det dags för semifinal som gjordes upp av fem aktörer. Kuba dance company tog sig vidare till topp tre under kvällens tävling, men till finalplatsen fanns det endast två platser att dela ut.

Ena platsen kneps av matematikgeniet Samet som briljerade och fick svenska folkets röster. Kvar stod Guldgänget, Kuba dance company från Södertälje, mot sjuåriga Helena och hennes mamma Madelene som rest hela vägen från Spanien för att medverka i Talang.

När den den sista finalplatsen slutligen skulle delas ut gjordes det av juryn som röstade på sin favorit.

– Jag vill se mer av Kuba dance company, sade jurymedlemmen, Viktor Norén, och lade sin röst på guldgänget från Södertälje.

Dock gick det inte hela vägen. Resterande jurymedlemmar lade sina röst på andra aktören, Helena och mamma Madelene, och därmed tog resan slut för dansläraren Mara Izgin och eleverna på Kuba Dance Company.

– När ni gjorde er audition så sa jag att ni är en dansgrupp som är verkligen behövs i Sverige och det står jag fortfarande fast vid, sade Johanna Nordström.

Men för Södertälje lever hoppet vidare. När finalen i Talang går av stapeln den 17 mars intas scenen av Södertäljebon, 18-åringen Nour Al Jabiri, som fick en golden buzzer den 27 januari och därmed en direktplats till finalen i Talang.

Noor Al Jabiri från Södertälje. Pressbild: Talang / TV4.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 mars 2023 21:51
Senast uppdaterad: 10 mars 2023 21:51

Tamar från Södertälje fick diplom av Kungen på slottet

4F2809DF-FBE4-4A5C-8B4B-5FA2691A6F25

Tamar Khatchadourian från Södertälje tog emot pris från Kungen. Bild / Privat

Unga utbildas för att forma framtidens ledarskap och tilldelas diplom för sina insatser. En av deltagarna var Tamar Khatchadourian från Södertälje som tog emot diplom av Kungen på slottet för dina fina insatser.

– Det känns stort att veta att lilla jag som stod och vinkade åt kungen när han var på besök i Hovsjö 2010 nu fick träffa kungen för att ta emot ett diplom, säger Khatchadorian till Telgenytt.

Konungens Stiftelse Ungt ledarskap har tillsammans med Scouternas folkhögskola arrangerat utbildningen Värdebaserat Ledarskap. Under ett års tid har unga ledare från olika samhällsskikt övat på att leda sig själva och andra. Över tusen ledare mellan 20-25 år har gått utbildningen under de senaste tio åren.

En av årets deltagare är Tamar Khatchadourian från Södertälje, som till vardags driver demokratiplattformen Run for Office.

Tamar Khatchadourian tog emot pris på slottet. Pressbild/ Privat

– Det här är en investering i min personliga utveckling och på lång sikt en investering för alla som möter mig i vardagen. Det känns självklart väldigt roligt att diplomeras, men det jag främst tar med mig är vikten av den här utbildningen och att ledare i samhället är förankrade i sina värderingar, säger Södertäljebon Tamar Khatchadourian

Årets deltagare innefattade även tennistränare, KTH-studenter och ideellt engagerade. Imse Spragg Nilsson, projektledare för utbildningen, berättar att unga människor från olika delar av samhället kommer till utbildningen för att bland annat utveckla sitt ledarskap.

– Vi tror på att samla unga ledare för att ska skapa en dominoeffekt på fler delar i samhället, du behöver inte vara scout för att ta del av vår pedagogik, säger Imse Spragg Nilsson.

Under måndagen den 15 maj fick flera deltagare motta sina diplom av Kungen vid en diplomceremoni på slottet. Diplom i Utbildningen i Värdebaserat Ledarskap som visat sig vara en effektiv utbildning som hjälper till att forma framtidens ledare.

Tamar och Kungen på slottet i Stockholm. Bild: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2023 17:52
Senast uppdaterad: 17 maj 2023 18:16

Larm om brand i centrala Södertälje 

F31ADC19-0B10-4833-BE20-C6ADD0A0E75F

Läsarbild

Vid 18-tiden ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm röde det sig om en brand i en fastighet. 

Larmet om den misstänkta branden inkom klockan 18:39 och inträffade i lägenhet på Rådhusgatan i centrala Södertälje.

Polis, räddningstjänst och ambulans ryckte ut till platsen. Enligt uppgifter ska branden ha utlösts i samband med matlagning. 

-Det började brinna i samband med matlagning, men det är släckt under kontroll, men vi är på plats för att vädra ut röken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Ingen person har rapporterat skadad. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2023 17:11
Senast uppdaterad: 17 maj 2023 18:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors