Företag i fokus:

Guldgänget från Södertälje föll på mållinjen i Talang

IMG_9504 2

Skrämdump: Tv4

18 elever från Kuba Dance Company från Södertälje föll på mållinjen när semifinalen i Talang avgjordes under fredagskvällen.

Den tredje februari fick de stående ovationer och fyra solklara ”Ja” från Talang-juryn. Ikväll var det dags för semifinal som gjordes upp av fem aktörer. Kuba dance company tog sig vidare till topp tre under kvällens tävling, men till finalplatsen fanns det endast två platser att dela ut.

Ena platsen kneps av matematikgeniet Samet som briljerade och fick svenska folkets röster. Kvar stod Guldgänget, Kuba dance company från Södertälje, mot sjuåriga Helena och hennes mamma Madelene som rest hela vägen från Spanien för att medverka i Talang.

När den den sista finalplatsen slutligen skulle delas ut gjordes det av juryn som röstade på sin favorit.

– Jag vill se mer av Kuba dance company, sade jurymedlemmen, Viktor Norén, och lade sin röst på guldgänget från Södertälje.

Dock gick det inte hela vägen. Resterande jurymedlemmar lade sina röst på andra aktören, Helena och mamma Madelene, och därmed tog resan slut för dansläraren Mara Izgin och eleverna på Kuba Dance Company.

– När ni gjorde er audition så sa jag att ni är en dansgrupp som är verkligen behövs i Sverige och det står jag fortfarande fast vid, sade Johanna Nordström.

Men för Södertälje lever hoppet vidare. När finalen i Talang går av stapeln den 17 mars intas scenen av Södertäljebon, 18-åringen Nour Al Jabiri, som fick en golden buzzer den 27 januari och därmed en direktplats till finalen i Talang.

Noor Al Jabiri från Södertälje. Pressbild: Talang / TV4.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 mars 2023 21:51
Senast uppdaterad: 10 mars 2023 21:51

Saltå Kvarn bötfälls – Anställd förlorade fyra fingrar

Saltå Kvarn Pressbild.

Pressbild: Saltå Kvarn i Järna.

En anställd vid Saltå Kvarn AB skadades allvarligt när en müsliblandare gick igång oavsiktligt under rengöring. Företaget har nu ålagts att betala en företagsbot på 400 000 kronor för arbetsmiljöbrott.

Olyckan inträffade den 1 juni 2021 vid Saltå Kvarns anläggning i Järna där en arbetstagare skulle rengöra en müsliblandare när maskinen oavsiktligt startade. Den anställde klämde armen och förlorade fyra fingrar samtidigt som han fick frakturer i armen. Arbetsmiljöåklagaren som utrett händelsen har funnit att flera brister i riskbedömningen av arbetsmomentet som bidrog till den allvarliga olyckan.

Enligt Strafföreläggandet har Saltå Kvarn AB inte gjort vad som skäligen kunnat krävas för att skydda anställda. Företrädaren för Saltå Kvarn AB som var ansvarig för arbetsmiljön har enligt åklagaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt sitt ansvar enligt arbetsmiljölagen att förebygga ohälsa eller olycksfall.

Företaget har nu ålagts att betala en företagsbot på 400 000 kronor för arbetsmiljöbrott på grund av bristande säkerhet vid rengöring av maskinen.

”Händelsen hade med hög grad av sannolikhet inte inträffat om maskinen varit beskaffad på sådant vis att den endast gått att starta/återstarta genom en medveten manöver samt varit försedd med förseglingar som inte möjliggör automatisk återstart genom stängning av ett skydd.”, skriver åklagarmyndigheten i beslutet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2023 17:05
Senast uppdaterad: 12 maj 2023 17:05

DEBATT: Södertälje måste snarast införa språkkrav för anställda inom äldreomsorgen

Hemtjänst Pixabay

Bild: Pixabay

Att kommunen brister i kompetens och kvalité på våra kommunala äldreboenden måste vara den sämst bevarade hemligheten i Södertälje. Länge har kritik från oppositionen om bristande språkkunskaper och undermålig kompetensnivå viftats bort som enbart anekdotiska exempel av majoriteten. 

Därför är det välkommet att få ta del av Inspektionen för Vård och Omsorgs (IVO) rapport om hur läget verkligen ligger till, och det är allt annat än rolig läsning. Under perioden 2022 och 2023 granskades Södertäljes kommun och IVO fann flera grava brister i systemet.

Sviktande kompetensnivå för personal som gör medicinska bedömningar och personal som knappt behärskar det svenska språket är bara några av de mycket oroväckande av de belysta bristningspunkterna. Det har kommit till en sådan ödesdiger nivå av undermåliga kunskaper i det svenska språket hos personalen, att enbart en av de intervjuade patienterna berättar att den förstår allt vad personalen säger. 

Vi Sverigedemokrater har länge varnat för att äldrevårdomsorgen i Södertälje sakta men säkert urholkats och nu har vi det svart på vitt. Denna urholkning har lett till sämre kvalité, mindre tillit till samhället och ökad otrygghet för våra äldre och drabbade familjer, vilket inte minst påvisades under Coronakrisen. 

Det ska vara en självklarhet att svenska pensionärer ska få bli förstådda på svenska. Likaså bör det vara en självklarhet att de som jobbar i äldrevården ska behärska det svenska språket. Därför manar vi Sverigedemokrater nu till att det snarast måste införas ett språkkrav i äldreomsorgen. Vi måste våga ställa högre krav på nyanlända samt de som bott här en längre tid utan att ha lärt sig språket. Vi vill starkt markera att det svenska språket måste behärskas om man vill etablera sig på arbetsmarknaden, och inte minst i äldreomsorgen. 

”Vår kritik riktar sig inte mot arbetarna i äldrevårdsomsorgen, de gör ett fantastiskt jobb”

Det ska dock tilläggas att vår kritik riktar sig inte mot arbetarna i äldrevårdsomsorgen, de gör ett fantastiskt jobb och sliter dag och natt för våra äldre och de förtjänar all form av beröm för det. Vi vill inte sparka nedåt, utan uppåt. Och därför anser vi att det är kommunen som inte tagit sitt politiska ansvar och garanterat att varje arbetare i äldreomsorgen klarar av det svenska språket. 

Det är hög tid att vi ändrar synen på vad äldrevårdomsorg ska vara. Det ska inte vara ett integrationexperiment för nyanlända, det ska inte vara ett sätt för kommunen att av ren desperation kasta in nyanlända på jobbmarknaden och det ska inte vara en trygghetsåtervändsgränd för våra äldre. Som pensionär ska du kunna vara säker på att du kommer få bästa möjliga vård och bli förstådd, och som barn och barnbarn ska du vara säker på att din mamma eller farfar får den vård som den verkligen förtjänar. 

Som tur jobbar Tidöavtalspartierna med Sverigedemokraterna för att få igenom ett förslag på språkkrav för anställda inom äldrevården. Det är bra, men det kommer ta tid, och vi i Södertälje kommun har inte en sekund att förlora. 

Det är dags att kommunen tar ansvar en gång för alla, och inför språkkrav för anställda i äldreomsorgen. 

För Sverigedemokraterna Södertälje, 

Monica Thorsell, ledamot i äldreomsorgsnämnden 
Andreas Birgersson, oppositionsråd 

Läs även – Allvarlig kritik riktas mot kommunens äldreboenden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2023 10:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors