Företag i fokus:

Efterfrågan på el ökar – ”Vi måste agera nu”

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Vi måste agera nu, för att möta framtidens elbehov – det är slutsatsen i en ny rapport från branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Att bygga ut elproduktion och elnät i takt med den omställning som sker i industri och samhälle är en viktig förutsättning för såväl regional tillväxt som svensk konkurrenskraft.

Viktigaste åtgärden här och nu är politiska beslut som kortar tillståndsprocesserna – det menar vd Åsa Pettersson och regionchef Catherine Lillo på Energiföretagen.

Sverige elektrifieras på nytt. Transportsektorn går över till eldrift, nya anläggningar byggs för batteritillverkning och tillverkningsindustrin ska bli fossilfri. Bland annat. Omställningen är ett led i Sveriges mål att bli ett fossilfritt land 2045, men det är också en medveten satsning från näringslivet när allt fler kunder efterfrågar klimatneutrala produkter.

Omställningen väntas bidra till regional tillväxt, arbetstillfällen och ökad konkurrenskraft; positiva effekter som de allra flesta välkomnar. Den andra sidan av myntet är att vårt elbehov ökar kraftigt kommande tjugo år, vilket kommer påverka Mittsverige som redan producerar mindre el än norra Sverige. Därmed ökar också behovet av att etablera och bygga såväl ny elproduktion som nya elnät.

Förra året producerade Sverige 170 TWh och elanvändningen var 140 TWh. Men redan 2030 väntas elbehovet öka till 210 TWh, vilket innebär att vi går från ett överskott till ett underskott. Då ska vi ta i beaktande att elområde 3, där Södertälje, Stockholm och Göteborg ligger, redan idag har ett underskott på el – ett gap som kommer att öka till 30 Twh år 2030.

Catherine Lillo, Regionchef Mitt Energiföretagen. Åsa Pettersson, VD Energiföretagen.

Med tanke på hur snabbt elbehovet växer och hur viktig omställningen är för hela Sverige – bör det ligga allra högst upp på den politiska dagordningen att göra allt vad man kan för att skapa rätt förutsättningar för att bygga ut det svenska elsystemet i takt med samhällets behov.

Vi menar att industrin och näringslivet är tydliga med sitt behov av el, men att utvecklingen går för långsamt på grund av politisk oenighet och trög lagstiftning. För att rusta Sverige för framtiden föreslår vi därför att regering och riksdag börjar med följande åtgärder:

• Det är kritiskt att snarast korta tiden det tar att bygga både elnät och elproduktion. Idag tar det alldeles för lång tid. Vi bör överväga att hantera ärenden med parallella myndighetsprocesser, att stamnätet pekas ut som riksintresse och införa incitament för vindkraftsetableringar. Vi behöver också incitament som gör att Sveriges kommuner välkomnar ny elinfrastruktur, på samma sätt som man välkomnar företag och andra samhällskritiska etableringar.

• För att möta ett framtida kraftigt ökat elbehov och nå klimatmålen krävs en från samhället beslutad planeringsram med delmål, förändrade lagar och regler och nya arbetssätt. Att fortsätta som vi hittills har gjort kommer inte att räcka. För det syftet föreslår Energiföretagen att det tillsätts en funktion inom Regeringskansliet som håller i detta arbete över tid. Styrning av myndigheterna så att målen kan nås och planen kan genomföras blir en central uppgift för funktionen.

Det är bråttom. Ska vi klara omställningen måste beslut fattas här och nu, med sikte på den elförsörjning som behöver finnas på plats i framtiden.

Åsa Pettersson, VD Energiföretagen
Catherine Lillo. Regionchef Mitt Energiföretagen

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2023 19:41
Senast uppdaterad: 12 mars 2023 19:41

Två bilar kolliderade – Ett av fordonen voltade

IMG_2591

Läsarbild

Två personbilar var inblandade i en våldsam trafikolycka under gårdagen. Ett fordon körde in i ett räcke medan det andra voltade.

Tidigt under gårdagen inträffade en trafikolycka vid Järna på E4, vilket ledde till en omfattande insats från polis, räddningstjänst och ambulans. I samband med olyckan stängdes E4 i södergående riktning av av räddningstjänsten.

Vid senare uppdatering bekräftades att en person hade transporterats till sjukhus med ambulans och att vägen senare återgick till sitt normala läge.

Enligt polisen har en förundersökning angående vårdslöshet i trafiken inletts mot en av bilförarna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 17:01

Stort företag köper in sig i Södertäljebrödernas företag

Rosas

Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Pressbild.

Dryckesföretaget Clean drink startade 2015 och drivs av Södertäljebröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Nu har bröderna sålt 10 procent av sitt bolag för mångmiljonbelopp.

Familjeföretaget Voxson, som är en storägare i börsnoterade Tura Group, har köpt 10% av aktierna i Clean Drink, ett företag grundat av Rosas och Sebastian Kvissberg. Voxson, som är en framstående distributör inom hemelektronik, har tidigare gjort investeringar och ser nu potentialen i Clean Drink. Det rapporterar nyhetstidningen Breakit.

– Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt, säger Stefan Eriksson VD på Voxson, till Breakit.

Köpet genomfördes för en summa på 15 miljoner kronor för 10 procent av aktierna i Clean Drink. Värderingen, enligt tidningen, av Clean Drink ligger på 136,4 miljoner kronor.

Börsnoterade Tura Group, med huvudkontor i Kungsbacka, har fokuserat på att växa med 10-15% per år och har tidigare förvärvat hörlursmärket Happy Plugs. Utöver sin andel i Clean Drink äger Tura även 50% av en anläggning i Halmstad som tappar upp drycker på flaska.

– Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra, säger Eriksson.

Förra året omsatte Clean Drink över 80 miljoner kronor. Med dryckesbolaget i Voxsons portfölj öppnas nya möjligheter för bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg att accelerera sin tillväxt ytterligare.

– Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge, säger Clean Drinks VD, Sebastian Kvissberg, till Breakit.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 13:27
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 13:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors