Företag i fokus:

Efterfrågan på el ökar – ”Vi måste agera nu”

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Vi måste agera nu, för att möta framtidens elbehov – det är slutsatsen i en ny rapport från branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Att bygga ut elproduktion och elnät i takt med den omställning som sker i industri och samhälle är en viktig förutsättning för såväl regional tillväxt som svensk konkurrenskraft.

Viktigaste åtgärden här och nu är politiska beslut som kortar tillståndsprocesserna – det menar vd Åsa Pettersson och regionchef Catherine Lillo på Energiföretagen.

Sverige elektrifieras på nytt. Transportsektorn går över till eldrift, nya anläggningar byggs för batteritillverkning och tillverkningsindustrin ska bli fossilfri. Bland annat. Omställningen är ett led i Sveriges mål att bli ett fossilfritt land 2045, men det är också en medveten satsning från näringslivet när allt fler kunder efterfrågar klimatneutrala produkter.

Omställningen väntas bidra till regional tillväxt, arbetstillfällen och ökad konkurrenskraft; positiva effekter som de allra flesta välkomnar. Den andra sidan av myntet är att vårt elbehov ökar kraftigt kommande tjugo år, vilket kommer påverka Mittsverige som redan producerar mindre el än norra Sverige. Därmed ökar också behovet av att etablera och bygga såväl ny elproduktion som nya elnät.

Förra året producerade Sverige 170 TWh och elanvändningen var 140 TWh. Men redan 2030 väntas elbehovet öka till 210 TWh, vilket innebär att vi går från ett överskott till ett underskott. Då ska vi ta i beaktande att elområde 3, där Södertälje, Stockholm och Göteborg ligger, redan idag har ett underskott på el – ett gap som kommer att öka till 30 Twh år 2030.

Catherine Lillo, Regionchef Mitt Energiföretagen. Åsa Pettersson, VD Energiföretagen.

Med tanke på hur snabbt elbehovet växer och hur viktig omställningen är för hela Sverige – bör det ligga allra högst upp på den politiska dagordningen att göra allt vad man kan för att skapa rätt förutsättningar för att bygga ut det svenska elsystemet i takt med samhällets behov.

Vi menar att industrin och näringslivet är tydliga med sitt behov av el, men att utvecklingen går för långsamt på grund av politisk oenighet och trög lagstiftning. För att rusta Sverige för framtiden föreslår vi därför att regering och riksdag börjar med följande åtgärder:

• Det är kritiskt att snarast korta tiden det tar att bygga både elnät och elproduktion. Idag tar det alldeles för lång tid. Vi bör överväga att hantera ärenden med parallella myndighetsprocesser, att stamnätet pekas ut som riksintresse och införa incitament för vindkraftsetableringar. Vi behöver också incitament som gör att Sveriges kommuner välkomnar ny elinfrastruktur, på samma sätt som man välkomnar företag och andra samhällskritiska etableringar.

• För att möta ett framtida kraftigt ökat elbehov och nå klimatmålen krävs en från samhället beslutad planeringsram med delmål, förändrade lagar och regler och nya arbetssätt. Att fortsätta som vi hittills har gjort kommer inte att räcka. För det syftet föreslår Energiföretagen att det tillsätts en funktion inom Regeringskansliet som håller i detta arbete över tid. Styrning av myndigheterna så att målen kan nås och planen kan genomföras blir en central uppgift för funktionen.

Det är bråttom. Ska vi klara omställningen måste beslut fattas här och nu, med sikte på den elförsörjning som behöver finnas på plats i framtiden.

Åsa Pettersson, VD Energiföretagen
Catherine Lillo. Regionchef Mitt Energiföretagen

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2023 19:41
Senast uppdaterad: 12 mars 2023 19:41

Astras läkemedel för diabetes har godkänts i Kina

2021_12_AStra

Foto: Cc. 

Södertäljebaserade företaget AstraZeneca har fått sitt läkemedel Xigduo XR godkänt i Kina för behandling av typ 2-diabetes. Ungefär 129 miljoner människor lever med sjukdomen i Kina och kommer nu kunna få behandling som ett komplement till kost och motion.

Xigduo XR, en en gång om dagen-tablett som kombinerar dapagliflozin och metforminhydroklorid förlängd frisättning, har blivit godkänd av Kinas nationella medicinproduktsadministration för behandling av typ 2-diabetes. Detta gör Xigduo XR till den enda fasta kombinationen av sin sort som är godkänd i landet.

Typ 2-diabetes är ett stort hälsoproblem i Kina, med cirka 129 miljoner människor som lever med sjukdomen. Läkemedlet hjälper till att förbättra glykemisk kontroll som ett tillägg till kost och motion. Xigduo XR kan spela en viktig roll för att minska förekomsten av allvarliga komplikationer, såsom hjärtsjukdom och njurskador, som kan orsakas av dålig glykemisk kontroll.

– Personer som lever med typ 2-diabetes har ofta samtidiga sjukdomar som hjärtsvikt och kronisk njursjukdom, vilket leder till kardiorena händelser som är de främsta döds- och sjukhusorsakerna i denna patientpopulation. Detta välkomnade godkännande representerar ett viktigt steg framåt för en bättre hantering av tillståndet, säger Ruud Dobber, verkställande vice president för affärsområdet BioPharmaceuticals på AstraZeneca.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 00:34

Hon blir ny VD och chef för Telgekoncernen

Karin_Medin_ vd_Söderenergi_högupplöst

Pressbild.

I början av 2022 valde den tidigare chefen att lämna rollen för att gå i pension. Nu tar Karin Medin över som ny VD och koncernchefen för Telge AB.

– Karin är en erfaren och mycket skicklig företagsledare. Genom sitt arbete med Söderenergi och sitt engagemang inom Energiföretagen och Svenska Bioenergiföreningen har hon gjort viktiga insatser för omställningen av den svenska energisektorn, säger Alexander Rosenberg (M) styrelseordförande Telge AB, i ett pressmeddelande.

Efter att Juan Copovi-Mena lämnade sin roll som koncernchef för Telgekoncernen och gick i pension förra året, har Jörgen Austler fungerat som tillförordnad koncernchef och VD för Telge AB. Nu tar Karin Medin över ledarskapet för Telgekoncernen efter att ha haft positionen som VD för el- och fjärrvärmebolaget Söderenergi i över tolv år.

– Telge är en spännande koncern med en oerhört viktig och bred verksamhet. Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag tror att jag kan bidra i utvecklingen framåt. Jag är också tacksam över fina år på Söderenergi och lång samverkan inom Södertälje, säger Karin Medin, tillträdande vd för Telge AB och koncernchef för Telgekoncernen.

Karin Medin är en erfaren civilingenjör med gedigen erfarenhet av att leda komplexa verksamheter inom energisektorn. Med sin expertis och erfarenhet ser man fram emot att hon tillträder som VD för Telge AB och koncernchef. Hennes nya befattning kommer att börja den 1 oktober 2023 och förväntas bidra till Telgekoncernens fortsatta utveckling och framgång.

– Vår målsättning för de närmaste åren är att Telgekoncernens verksamheter ska bli klimatneutrala och mer robusta. Detta ska vi åstadkomma utan att tappa fokus på kärnuppgiften att förbättra Södertäljebornas vardag. Karin är helt rätt person att leda den här förändringsresan och jag är glad att hälsa henne välkommen, säger Rosenberg.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2023 12:37
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors