Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Larm om storbråk – Polisen: ”Vi är på plats”

Polis

Arkivbild.

Strax efter lunch på fredagen larmades polisen till Brunnsäng angående ett bråk mellan ett flertal personer. Enligt uppgifter till Telgenytt ska minst en person ha blivit slagen.

Det var vid 14-tiden som polisen tillkallades till Brunnsängs centrum efter samtal om bråk mellan flera personer, varpå flera polisenheter ryckte ut till platsen.

– Vi fick samtal om att det var stökigt på platsen. Det ska ha varit verbalt tjaffs. Vi är fortfarande kvar på platsen för att utreda ärendet, säger polisens presstalesperson Per Fahlström till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör dig sig om ett bråk där en medelålders man skallat en ung kille – två gånger.

– Andra gången han skallade honom var när polisen såg det, säger ett ögonvittne till Telgenytt.

Dock har uppgifterna i nuläget inte bekräftats av polisen, och det är ännu oklart vad som har föranlett bråket.

– Jag har ingen information om att någon person har skadats, me för att ta reda på vad som har hänt, säger Fahlström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 13:48
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 13:48

Kommunanställda varnas för misskötsel

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Tre kommunanställda, som arbetar på olika enheter, har fått varningar efter att ha misskött sina arbetsuppgifter. Detta enligt kommunens nyligen offentliggjorda beslut.

En av de kommunanställda, som arbetar inom förskoleområdet, har trots tidigare skriftliga varningar fortsatt att komma sent till arbetet vid minst fyra tillfällen. Dessutom har personen upprepade gånger använt sin privata telefon för privata ärenden under den pedagogiska verksamheten, vilket är emot reglerna.

Enligt beslutet har personens sena ankomsterna har lett till att verksamheten haft en lägre bemanning än planerat, vilket har ökade arbetsbelastningen för kollegorna och medfört en ökad risk för barnens säkerhet och trygghet. Vid ett tillfälle i maj upptäcktes personen sovandes på arbetstid och vaknade först när en kollega sökte efter personen, vilket var 35 minuter efter att rasten hade slutat.

Även två andra kommunanställda varnas. Den ena personen har vid ett tillfälle hanterat mobilen under körning, medan den andra personen har använt kommunens tjänstebil för privata ärenden under arbetstid och har varit frånvarande utan tillstånd vid två tillfällen.

Samtliga tre anställda tilldelas skriftliga varningar och informeras om att upprepade överträdelser kan leda till uppsägning av deras anställningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 10:40
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors