Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Larm om bränder på flera platser – ”Vi är överallt”

F1E6EB91-00B0-465C-861C-2637D99322DB

Foto: Vincent Gustafsson / Paula Kass Elias.

Under onsdagen hade räddningstjänsten fullt upp efter att flera bränder brutit ut både i Nykvarn och Södertälje. – Glad över att vi inte är på fler platser just nu, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Just nu befinner sig räddningstjänsten i Fornhöjden efter ett larm om en bilbrand, samtidigt som de också är i Nykvarn där en gräsbrand brutit ut vid ett industriområde.

Men redan vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen befann sig räddningstjänsten på plats vid ett bostadsområd i Brunnsäng efter att det började brinna i skogen. Cirka en timme senare inträffade nästa skogsbrand på Dalhagavägen mellan Karlhov och Lina Hage. Båda bränderna kunde snabbt släckas av räddningstjänsten.

(Annonslänk)

(Annonslänk)

Klockan 20:13 fick SOS Alarm nya samtal om brand på två olika adresser. Den ena adressen var på Maskinförarevägen i Nykvarn, men enligt räddningstjänsten handlade det om en mindre brand som omfattade en yta på cirka två gånger tre meter. Den branden kunde snabbt släckas och stoppa att elden spred sig vidare.

Samtidigt brann även ett fordon på en parkeringsplats på Fornhöjdsvägen. Fordonet totalförstördes i branden och minst ett närliggande fordon ska ha skadats i bilbranden.

– Vi är överallt. Det är oerhört torrt och väldigt hög risk för gräsbränder. Jag är glad över att vi inte är på fler platser just nu, avslutar räddningstjänsten.

Uppdatering:

”Fyra bilar skadas. Branden misstänks vara anlagd och polisen skriver en anmälan om skadegörelse genom brand. Det finns ingen misstänkt gärningsman”, skriver polisen på sin hemsida.

Bilbranden i Fornhöjden. Foto: Vincent Gustafsson

Räddningstjänsten på plats vid Karlhov. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Bilbranden var synlig från centrala Södertälje. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Skogsbranden i Brunnsäng. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:53

INSÄNDARE: ”Välkommen hit, här är reglerna”

pass Foto Alex Ataseven

Arkivbilder: Alexander Isa

Alla som kommer till Sverige ska mötas av möjligheter och av krav. Möjligheter att utbilda sig, starta på nytt och att förverkliga sina drömmar. Men också krav på att lära sig språket och om hur det svenska samhället fungerar.

Kunskaper i svenska och om vilka rättigheter och skyldigheter vi alla har i Sverige är nycklar för att klara integrationen. Den som inte kan språket och som inte har kunskap om hur svenska samhället fungerar får det svårt att utbilda sig, skaffa ett jobb och förverkliga sina drömmar. I dag har allt för många som bor i Sverige inte har språket med sig.

Liberalerna har drivit frågan om språk- och medborgarskapstest sedan 2002. Sverige är ett av få länder som ännu inte har infört språkkrav för de som kommer till landet. Att inte våga ställa krav eller förväntningar är att svika de som kommer hit.

I slutet av maj presenterades en utredning om att införa krav på kunskaper i svenska och om svenska samhället för att få permanent uppehållstillstånd. Liberalerna vill få detta på plats så snabbt som möjligt så att vi snabbt stärker integrationen. Integrationsskulden behöver minskas steg för steg.

Med de här förslagen vill vi säga till alla som kommer till Sverige och stannar: ”Välkommet hit, här är reglerna, nu kör vi!”. Det är en viktig signal om att det finns både möjligheter och förväntningar i Sverige.

Amir Jawad,
Riksdagsledamot Liberalerna

Metin Hawsho,
Gruppledare för Liberalerna i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 17:07
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors