Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Larm om lägenhetsbrand i Glasberga

Brandbild räddningstjänst

Arkivbild.

Räddningstjänsten fick in larm om en brand i ett flerbostadshus i Glasberga tidigt på fredagsmorgonen. Väl på plats möttes de av en balkongbrand.

Vid klockan 07:45 fick räddningstjänsten flera samtal om en brand i Glasberga. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Carin Bååths väg/Glasbygatan. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen och konstaterade att det brann på en balkong i ett flerbostadshus.

– Elden var begränsad till balkongen och vi har varit där och släckt. Vi är inte längre kvar på platsen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Tack vare snabbt ingripande kunde branden snabbt släckas och ingen större skada uppstod. Enligt Lt ska flera vittnen ha ingripit, och en man i en vit skåpbil stannade och började spruta vatten mot balkongen nedifrån.

Ytterligare information om brandorsaken är i nuläget oklart. Enligt räddningstjänstens ska ingen person ha kommit till skada i samband med fredagsmorgonens incident i Glasberga.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 07:59
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 08:35

Initiativtagaren Wikner: – ”Ser fram emot en härlig sommar”

Wikner Mötesplatsen

Barn- och ungdomssportchefen. Foto: Mötesplatsen / Alexander Isa

Basket, futsal, volleyboll, tennis, dans och spontanidrott. Nästa vecka inleds den flera veckor långa tillställningen som arrangeras av Mötesplats Södertälje med Södertäljeprofilen Alexander Wikner vid rodret.

– Vi är många i Södertälje som vill samverka för att bidra till ökad rörelse och en trygg och meningsfull fritid för barn och ungdomar i Södertälje, säger Alexander Wikner, barn- och ungdomssportchefen på SBBK, till Telgenytt.

Från och med onsdag den 14 juni till vecka 26 erbjuds barn och ungdomar i åldern 7-16 år möjligheten att delta i olika aktiviteter och turneringar på Stora Torget i centrum. Syftet är att främja ökad fysisk aktivitet, meningsfull fritid samt skapa trygga och attraktiva mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje.

Projektet strävar efter att främja samarbete mellan olika aktörer i Södertälje, erbjuda trygga och meningsfulla lovakviteter för barn och ungdomar i prioriterade områden samt inspirera till spontanidrott och rörelseglädje. Dessutom vill man ge unga ledare möjlighet att utvecklas genom att erbjuda feriepraktik åt 24 ungdomar, varav hälften är kvinnor, och ha en jämställd deltagarrepresentation med hälften tjejer.

Mötesplatsen i samverkan med Street Futsal Club. Bild: Mötesplatsen.

Tidigare år har de enbart ägt rum utanför stadskärnan, men nu arrangeras de för första gången även i centrala Södertälje. Detta har blivit möjligt genom samverkan med kommunkoncernen, Södertälje City, RF SISU Sörmland, Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser, LEBI Skol IF och andra lokala föreningar.

– SBBK är otroligt tacksamma. Vår satsning är endast möjlig via lokal samverkan och att alla bidrar med det de är bäst på. Vi vill tacka alla partners för deras engagemang och ser mycket fram emot en härlig sommar med mycket rörelse och gemenskap tillsammans med barn och ungdomar i Södertälje, säger Wikner, som har initierat, samordnat och framgångsrikt skapat samverkan mellan viktiga aktörer i staden genom Mötesplatsen.

Utöver centrum kommer Mötesplats Södertälje även finnas i olika områden fram till vecka 30, såsom Ronna, Fornhöjden, Brunnsäng, Blombacka, Hovsjö, Lina, Saltskog/Västergård och Geneta. På plats kommer det finnas utbildade feriearbetare, äldre ungdomar från Södertälje samt äldre vuxna från samarbetsorganisationerna.

Läs även: – Här arrangerar SBBK stor turnering för skolor

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors