Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Torekällbergets nya utställning reser tillbaka i tiden

86e20cc11d016180_org

Foto: Södertälje kommun

Nu inviger Torekällbergets sin nya lekfulla utställning ”Bland folk och fä” som tar oss tillbaka till 1800-talet. Kalasfirande med varieté, hantverk, musik, roliga aktiviteter och underhållning väntar hela familjen under tre dagar.

Utställningen tar oss med till Råbygården år 1864 och skapar en magisk tittskåpsupplevelse in i historien. Under tre dagar, med start imorgon fredag den 16 juni klockan 13:00, får både barn och vuxna möjligheten att utforska formgivningen och utställningsbyggande som Tor Svae har ansvar för.

– Det har varit roligt och lärorikt att få jobba med Tor Svae som är prisbelönt formgivare och konstnär. Han har tidigare byggt flera barnutställningar åt museer som Junibacken och Lill-Skansen, säger Kristina Svidén, intendent på Torekällberget och projektledare för utställningen.

Finansieringen av utställningen möjliggjordes av Kulturrådets återstartsbidrag till kulturen. Under de tre dagarna vaknar historien till liv på Torekällberget, där aktörer och kulturarvspedagoger gestaltar människorna som bodde på Råbygården år 1864. Besökarna får chansen att stiga in i miljöerna och resa tillbaka i tid och rum.

Invigningen imorgon på Landet-området, intill djurhagarna på Torekällbergets friluftsmuseum leds av Eva Pedersen-Wallin (S), ordförande för kultur- och fritidsnämnden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 22:26

Kulturfestival på klassisk mark i Södertälje

Esa Moussa Assyriska

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF. Foto: Shamash Oyal/Privat

I augusti hyllas Södertäljeborna och Södertäljes historiska och kulturella utveckling de senaste 50 åren genom en tvådagars kulturfestivalen. – Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje, säger Besima Aho, en av initiativtagarna.

Initiativet bakom festivalen HuboTelge kommer från Assyriska föreningen i Södertälje, Assyriska fotbollsföreningen och festivalföreningen HuboTelge. Tillsammans vill de, genom en stor folkfest, stärka barns och ungdomars identitet och öka inkluderingen och gemenskapen i Södertälje.

– Vi vill fira Södertälje och den positiva kraft som finns i samhörigheten bland hela stadens invånare. Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje. Vi liksom våra barn behöver få vara stolta Södertäljebor samtidigt som vi är stolta över vårt rika historiska och kulturella arv. Det gör oss starka både som individer och som samhällsmedborgare, säger Besima Aho.

(Annonslänk)

Kulturfestivalen hålls den 1-2 augusti på den klassiska Bårsta IP där hela området på 5 000 kvadratmeter omvandlas till ett festivalområde med fler aktiviter. Festivalen planeras att inkludera en veteranmatch med gamla AFF-spelare, scenframträdanden, livemusik, utställningar, föreläsningar och andra kulturaktiviteter.

– Allt det här gör vi för att hylla Södertäljes rika idrotts- och kulturliv som för den assyriska minoriteten har spelat en avgörande roll för integrationen i staden och landet. Vi är därför extra glada att det under invigningsdagen kommer att spelas en veteranmatch med gamla AFF spelare. Vi kommer successivt att avslöja vilka spelare som kommer att delta och vilket lag de möter, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF och en av initiativtagarna till festivalen. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:51
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors