Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors