Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

NHL-proffset Bergfors återvänder till SSK – I ledarroll

Berg

Niclas Bergfors med Djurgården. Foto: Roland Osbeck /Cc

Södertäljesonen och NHL-proffset Niclas Bergfors återvänder till moderklubben. Inför den kommande säsongen är han en av ledarna för SSKs juniorlag.

– Känns bra att få in Niclas erfarenhet och kunnande till våra individer på junior, säger Dennis Bozic, junioransvarig, i pressmeddelande.

Bergfors, som har en imponerande bakgrund, är en välkänd spelare inom ishockeyn. Han återvänder nu till klubben där han en gång började sin karriär och blir en viktig resurs och en av ledarna för klubbens juniorlag inför den kommande säsongen.

Efter SSK som junior tog Bergfors steget till NHL innan han återvände till Sverige och spelade för Djurgården. Efter att ha lämnat SHL när Stockholmslaget åkte ur ligan 2022 har Bergfors inte spelat ishockey.

Nu är han redo att återvända till sporten och ge tillbaka till klubben som gav honom möjligheten att utvecklas som spelare.

– Tanken i praktiken är att Niclas som inte fördelar istid ska kunna lägga fokus på individuell nivå. Föreningen har Niclas till förfogande ett visst antal tillfällen under säsong, men framför allt känns det bra att få in Nichlas erfarenhet och kunnande till våra individer på junior. Nichlas startade själv som junior i SSK och det känns jättebra att han vill vara med och bidra till både J18 och J20 och även till viss del på ungdomscamper som föreningen ansvarar för, säger Dennis Bozic.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 16:04

SENASTE NYTT: Södertäljebo åtals för sprängning i Kista

polis

Arkivbild.

En 23-åring från Södertälje misstänks vara inblandad i en konflikt mellan kriminella nätverk och står nu åtalad tillsammans med sju andra personer för sin inblandning i flera sprängningar i Stockholm.

Tidigt på morgonen den 18 januari exploderade en kraftig bomb i ett kontorsområde i Kista. Enligt polisen ska ingen person ha skadats, men fastigheten drabbades av omfattande skador. Kort efter händelsen greps en 23-åring från Södertälje tillsammans med en 25-åring från Upplands Väsby.

Under onsdagen meddelade Åklagarmyndigheten att åtal har väckts mot totalt åtta personer som misstänks vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm som kopplas till en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

”Av de åtta åtalade är sju häktade. De åtalade är i åldrarna 16 till 42 år. Inom ramarna för förundersökningarna har flera andra grova brott upptäckts, bland annat grova narkotikabrott, grova vapenbrott och grov narkotikasmuggling.”, skriver Åklagarmyndigheten.

23-åringen har varit häktad sedan januari och åtalas nu för grov allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 15:23
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors