Företag i fokus:

Nämnd får allvarlig kritik av JO – Handläggning tog 13 år

Södertälje kommun

Arkivbild

Det tog över åtta år att utreda frågan om ett bygglov och hela 13 år innan tillsynsärendet var avslutat. Nu riktar Justitieombudsmannen, JO, allvarlig kritik mot Södertälje kommun efter en anmälan från en privatperson som är en högt uppsatt chef på PEAB.

13 år tog det för Södertälje kommun att handlägga ett tillsyn- och bygglovsärende om olovlig byggnation gällande garaget på en fastighet i Enhörna. 2009 genomförde Södertälje kommun ett tillsynsärende som avsåg olovlig byggnation på fastigheten, men det skull dröja fem år innan ett bygglovsärendet inleddes och ytterligare 8 år innan ärendet avslutades.

I april 2022 beslutade bostadsrättshavaren, en chef på byggbolaget PEAB, att anmäla Södertälje kommun och Enhörna kommundelsnämnd för den långsamma handläggningen.

”Det har kommit till min kännedom att detta ärende inte är det enda som hanterats i tid utan det verkar vara en systematisk problematik.”, skriver anmälaren till Justitieombudsmannen.

Nu riktar JO allvarlig kritik mot Södertälje kommun och Stadsbyggnadsnämnden och pekar på att anmälaren varken fått någon rimlig förklaring eller ursäkt för det inträffade. Justitieombudsmannen framför även att nämnden förtjänar allvarlig kritik för de konstaterade bristerna och förutsätter att åtgärder vidtas för att förhindra en upprepning av det som skett.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 15 mars 2023 22:10

BILDEXTRA / TV: Lastbilsolyckan vid Pershagen

5D2E318C-5A44-46C5-A492-E589146C3328

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 15:05
Senast uppdaterad: 17 december 2023 15:11

Lastbil välte och hamnade i diket – en person förd till sjukhus

IMG_7167

Foto: Alexander Isa

Allvarlig lastbilsolycka i Södertälje inträffade vid E4-påfarten vid Pershagen. Just nu har olyckan en mycket stor påverkan på trafiken.

Olycka inträffade på söndagsmorgonen klockan 07.40 när en lastbil körde ner i diket på E4 vid båtvarvet vid Pershagen. Polis, räddningstjänst och ambulans skickades till olycksplatsen där det visade sig vara en stor lastbil lastad med byggvirke som hade kört av vägen och vält.

Enligt rapporter har en person förts till sjukhus, och räddningstjänsten är fortfarande aktiv på olycksplatsen. Inledningsvis stängdes två körfält av i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält helt avstängd.

Inledningsvis stängdes två körfält i norrgående riktning, men för närvarande är ett körfält avstängt. Trafikverket meddelar dock att vägen kommer att stängas av helt under bärgningsarbetet, men beräknar att räddningsarbetet kommer att pågå till cirka 14:00.

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 december 2023 11:44
Senast uppdaterad: 17 december 2023 13:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors