Företag i fokus:

Nämnd får allvarlig kritik av JO – Handläggning tog 13 år

Södertälje kommun

Arkivbild

Det tog över åtta år att utreda frågan om ett bygglov och hela 13 år innan tillsynsärendet var avslutat. Nu riktar Justitieombudsmannen, JO, allvarlig kritik mot Södertälje kommun efter en anmälan från en privatperson som är en högt uppsatt chef på PEAB.

13 år tog det för Södertälje kommun att handlägga ett tillsyn- och bygglovsärende om olovlig byggnation gällande garaget på en fastighet i Enhörna. 2009 genomförde Södertälje kommun ett tillsynsärende som avsåg olovlig byggnation på fastigheten, men det skull dröja fem år innan ett bygglovsärendet inleddes och ytterligare 8 år innan ärendet avslutades.

I april 2022 beslutade bostadsrättshavaren, en chef på byggbolaget PEAB, att anmäla Södertälje kommun och Enhörna kommundelsnämnd för den långsamma handläggningen.

”Det har kommit till min kännedom att detta ärende inte är det enda som hanterats i tid utan det verkar vara en systematisk problematik.”, skriver anmälaren till Justitieombudsmannen.

Nu riktar JO allvarlig kritik mot Södertälje kommun och Stadsbyggnadsnämnden och pekar på att anmälaren varken fått någon rimlig förklaring eller ursäkt för det inträffade. Justitieombudsmannen framför även att nämnden förtjänar allvarlig kritik för de konstaterade bristerna och förutsätter att åtgärder vidtas för att förhindra en upprepning av det som skett.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 15 mars 2023 22:10

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors