Företag i fokus:

Nu är ansökan inskickad till ”Årets Stadskärna 2023”

QM-certifiering-inlaggsbild-hemsida

Tomas Björck, Södertälje Citys ordförande, och Aljosa Lagumdzija, VD för Södertälje City.

Nu uppfyller Södertälje samtliga krav för att utses till Årets Stadskärna 2023. – ”Nu är en formell ansökan skriven, presentationsmaterial har samlats och Södertälje är officiellt med i matchen.”, skriver Södertälje City i ett pressmeddelande.

– Efter hårt arbete har vi lyckats utforma en ansökan vi är stolta över. Den innehåller många goda exempel och insatser som vi genomfört i samverkan, och som gett resultat, säger Tomas Björck, VD Björcks Resor och ordförande, Södertälje City.

Tidigare har Södertälje inte kunnat delta då en av förutsättningarna är att inneha kvalitetsmärkningen QM, Quality Mark. 2021 tilldelades Södertälje ett kvitto på hur stadens aktörer aktivt arbetar tillsammans för en positiv utveckling och därmed det viktiga certifikatet för att kunna nomineras.

– Det här känns roligt. Ansökan är ett kvitto på att det hänt och händer mycket positivt i stadskärnan. Stadskärnan har en spännande utveckling framför sig, vilket inte minst samverkan och de stora investeringar som externa aktörer och kommunen gör vittnar om, säger Jonas Karlsson, Näringslivschef, Södertälje kommun.

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City och Jonas Karlsson, Näringslivschef Södertälje kommun.

Utmärkelsen ”Årets Stadskärna” delas varje år ut till en stad i Sverige som har utvecklat stadskärnan på ett framgångsrikt sätt genom tydliga mål och god samverkan mellan nyckelaktörer på platsen. Nästa steg i ansökansprocessen är ett jurybesök i staden där representanter från Svenska Stadskärnor kommer att få ta del av projekt och insatser som genomförts under det senaste decenniet.

– Vi hoppas juryn ser att vår stad har haft en positiv utveckling och att det finns långsiktiga utvecklingsplaner för en ännu mer attraktiv och välkomnande stadskärna framöver – vårt gemensamma vardagsrum här i Södertälje, säger Tomas Björck.

I ansökan betonar centrumföreningen att Södertälje fortfarande har utmaningar som stad och samhälle, såsom kriminalitet och våldsdåd. Trots detta har Södertälje kommun, fastighetsägare, näringsliv och föreningsliv tillsammans fortsatt att utveckla staden i en positiv riktning. ”Kämpaglöd är en del av Södertäljes DNA”, skriver Södertälje City i ansökan.

– Vi valde också att skriva sju väldigt konkreta ”case studys”, korta berättelser från verkligheten som gör det tydligt hur vi lärt oss jobba närmare varandra ännu bättre, och hur vi kan lyfta stadskärnan tillsammans. Utmärkelsen handlar just om att upptäcka styrkan i samarbeten och det är just vad vi gjort i Södertälje, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Vinnaren utses av organisationen Svenska Stadskärnor i Helsingborg, som utsågs till ”Årets Stadskärna 2022”, den 31 maj 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 mars 2023 13:24
Senast uppdaterad: 18 mars 2023 13:29

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors