Företag i fokus:

Efter tillsyn: Sjukhuspersonal utsätts för flera risker

sjukhus

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket kräver att Södertälje sjukhuset förbättrar sina rutiner. Detta konstaterades efter en tillsyns tidigare i år som visade att personalen riskerar att utsättas för ohälsosam arbetsbelastning.

Arbetsmiljöverket har konstaterat att personal på Södertälje sjukhus kan drabbas av ohälsa på grund av arbetsbelastningen. Under en inspektion i februari upptäckte myndigheten brister i rutinerna för att fånga upp och hantera risker för ohälsosam arbetsbelastning.

Enligt myndigheten kan undersköterskor och barnmorskor uppleva etisk stress i samband med födslar, handledare har svårt att hinna med introduktionen av ny personal, och det kan saknas extra bemanning när det efterfrågas.

En annan brist som upptäcktes var bristen på undersökning och riskbedömning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, särskilt relaterat till arbetsbelastning. Inspektionen påvisade att det fanns arbetstagare på sjukhuset som löpte risk för ohälsa på grund av arbetsbelastningen.

”Ni som arbetsgivare ska göra det som behövs för att ingen av era arbetstagare skadar sig eller blir sjuk på grund av arbetet.”, skriver Arbetsmiljöverket efter tillsynen.

Södertälje sjukhus fick nu i uppdrag att förbättra rutinerna för riskbedömning och undersöka de anställdas arbetsbelastning. Svaret ska inlämnas in senaste den 2 juni 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 mars 2023 07:39

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors