Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Två företagare frias från mutbrott

tingsrätt

Arkivbild.

Den 27 februari inleddes rättegången mot två företagare som stått misstänkta för att ha mutat en läkare. Idag kom domen mot de misstänkta männen – båda frias i tingsrätten.

I slutet av februari stod två företagare från Södertälje inför rätta i en mutskandal som involverade en läkare från Östermalm i Stockholm. De åtalades för att ha mutat läkaren för att få det dopningsklassade testosteronpreparatet Nebido utan att läkaren hade gjort några medicinska utredningar på dem innan.

De hade enligt WhatsApp konversationer betalat läkaren 8 000 kronor via swish.

Under rättegången berättade en av företagarna att han tidigare sökt hjälp av flera läkare, den åtalade inkluderat, då han under en lång period känt sig dålig på grund av sitt testosteronvärde. Efter att ha fått läkemedlet vände hans välmående till det bättre. Under rättegången ställde han sig kritisk till att han åtalades för mutbrott och syftade på att han behövde läkemedlet för sitt välbefinnande.

Åklagaren yrkade på att de båda företagarna skulle dömas till minst 110 dagsböter, men idag beslutade tingsrätten att fria dem båda från misstankarna helt. Tingsrätten menar bland annat att åklagaren inte hade visade att förutsättningarna för mutbrott hade uppfyllts, samt att det inte hade bevisats att läkaren hade skrivit ut medlen på uppdrag av Region Stockholm, som åklagaren dels syftade på.

Stockholmsläkaren frias i denna punkt för tagande av muta, men står misstänkt i andra ärenden. När polisen gjorde ett tillslaget mot Östermalmsläkarens klinik hittades en miljon kronor i kontanter och enligt Region Stockholm har läkaren även brustit i sin redovisning. Över 50 procent av de 5000 förskrivningar var felaktigt redovisade och inom kort väntas en närmare utredning mot läkaren att inledas.

Den ena företagaren som friades för mutbrott idag står fortfarande åtalad för andra brott, bland annat att ha mutat en tjänsteman i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2023 15:51
Senast uppdaterad: 21 mars 2023 15:59

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors