Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Två företagare frias från mutbrott

tingsrätt

Arkivbild.

Den 27 februari inleddes rättegången mot två företagare som stått misstänkta för att ha mutat en läkare. Idag kom domen mot de misstänkta männen – båda frias i tingsrätten.

I slutet av februari stod två företagare från Södertälje inför rätta i en mutskandal som involverade en läkare från Östermalm i Stockholm. De åtalades för att ha mutat läkaren för att få det dopningsklassade testosteronpreparatet Nebido utan att läkaren hade gjort några medicinska utredningar på dem innan.

De hade enligt WhatsApp konversationer betalat läkaren 8 000 kronor via swish.

Under rättegången berättade en av företagarna att han tidigare sökt hjälp av flera läkare, den åtalade inkluderat, då han under en lång period känt sig dålig på grund av sitt testosteronvärde. Efter att ha fått läkemedlet vände hans välmående till det bättre. Under rättegången ställde han sig kritisk till att han åtalades för mutbrott och syftade på att han behövde läkemedlet för sitt välbefinnande.

Åklagaren yrkade på att de båda företagarna skulle dömas till minst 110 dagsböter, men idag beslutade tingsrätten att fria dem båda från misstankarna helt. Tingsrätten menar bland annat att åklagaren inte hade visade att förutsättningarna för mutbrott hade uppfyllts, samt att det inte hade bevisats att läkaren hade skrivit ut medlen på uppdrag av Region Stockholm, som åklagaren dels syftade på.

Stockholmsläkaren frias i denna punkt för tagande av muta, men står misstänkt i andra ärenden. När polisen gjorde ett tillslaget mot Östermalmsläkarens klinik hittades en miljon kronor i kontanter och enligt Region Stockholm har läkaren även brustit i sin redovisning. Över 50 procent av de 5000 förskrivningar var felaktigt redovisade och inom kort väntas en närmare utredning mot läkaren att inledas.

Den ena företagaren som friades för mutbrott idag står fortfarande åtalad för andra brott, bland annat att ha mutat en tjänsteman i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2023 15:51
Senast uppdaterad: 21 mars 2023 15:59

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors