Företag i fokus:

DEBATT: Avveckla Sjunda vargrevir!

animal-wildlife-zoo-portrait-mammal-wolf-604543-pxhere.com

Foto: Pexels.

Vargstammen växer och sprider sig snabbare än någon trott. Idag ses varg över stora delar av landet och det etableras nya revir. Vi menar att det är en riktig politik att begränsa vargstammen till 170 individer i landet. Den senaste nyligen avslutade licensjakten gav inte det resultat som förväntades eller behövdes. 

Svensk Rovdjursinformation redovisar 58 vargrevir i Sverige varav 5 i Södermanland och Stockholms län. De fem reviren som finns i Svensk rovdjursinformations redovisning i anslutning till Gnesta, Nykvarn och Södertälje och är Sjunda, Ärla, Ulva, Gryten och Älgmossen

Vid enklare uppskattning av vargföryngringen med 6 valpar/ år/revir kan det nationellt bli ett tillskott på 348 vargar. Med den föryngringen per år får Sverige en vargstam som vida överstiger vad som diskuteras i Riksdagen som god bevarande status.

Tyvärr fanns det ingen licensjakt i Södermanland eller Stockholms län så Sjunda- och Ärlareviren får fortsätta att växa med 8–12 valpar per år. Vargens närvaro blir allt mer tydlig när de utan skygghet rör sig i våra tätorter. Så nu är det fler som oroar sig för sina husdjur, bland annat katter och hundar inte bara fårägare och de som bor på landsbygden och har djur både som försörjning och nöje.

Vargstammen blir på några år så stor att de gröna näringarna och till exempel älgstammen hotas. Under senare år har flera företag i jordbruksbranschen som bedriver produktion med får lagt ned. Följden blir att få vill/vågar investera och driva näring på landsbygden, som i sin tur resulterar i att vi förlorar det öppna landskapet och därmed den biologiska mångfalden. 

Sjunda vargrevir. Bild Länsstyrelsen.

Svensk Rovdjursinformation redovisar att incidenter med varg inom de 5 ovan angivna vargreviren de senaste åren är så många att det tar för mycket utrymme att redovisa det här. För medborgare som bor inom området är det allmänt förkommande att ha vargspår i närheten av bostaden, även höra varg yla. Föräldrar som bor i området uttrycker oro och rädsla att låta barnen leka ute ensamma. Det finns inga effektiva sätt att skrämma/lära vargen att inte röra sig fritt på de mest olämpliga ställen. Inte heller är enligt vittnesmål vargstängsel effektiva, ett litet misstag så är vargen i fårhagen. 

Det tål att upprepas att vi under årens lopp deltagit i möten med länsstyrelsen, landshövdingen med medhjälpare och vid olika publika möten kring vargen, träffat lantbrukare och boende. Utöver det har Centerpartiet nationellt en väl utarbetad politik för vargen och hur stor vargstammen ska få vara. 

Sjunda vargrevir berör södra delen av Södertälje, Gnesta och Nykvarn. Den gröna kil som bildas mellan nämnda kommuner och kallas Sjunda vargrevir är på intet sett någon vildmark. Det har byggts och bildats små byar utöver de gårdar och torp som finns sedan gammalt.

Sjunda är inte lämpligt område för varg. Sjunda vargrevir bör avvecklas.  Värna boende och den biologiska mångfalden!

  • Per-Anders Fritshammar, Centerpartiet, Järna-Vårdinge,
  • Håkan Ekstrand, Centerpartiet Gnesta,
  • Ola Berglund, Centerpartiet Nykvarn,
  • Tage Gripenstam, Centerpartiet Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors