Företag i fokus:

Milenas hungerstrejk – Fastighetsbolaget: ”Vi känner verkligen med henne”

4AE17326-A922-4BA7-A7F9-7095644F739B

Foto: Alexander Isa.

Hon lever i en bostad som är drabbad av fukt- och mögelskador, men evakueras inte i samband med sanering. Nu är Milena Kajtaz från Södertälje orolig för sin egen hälsa och känner sig tvungen att hungerstrejka för att bli hörd.

I ett inlägg på sociala medier har Milena, 58, uttryckt en allvarlig oro över sin hälsa då hon sedan fem år tillbaka opererade njurtrana och har ett försvagat immunförsvar. Upprinnelsen till inlägget är att hennes lägenhet, sommaren 2022, drabbades av fukt- och mögelskador på grund av ett vattenläckage.

En rörmokare skickades till hennes bostad som bland annat kontrollerade stammarna i hennes badrum. Rörmokaren kunde omgående konstatera ett vattenläckaget – möjligtvis från våningen över. Bakom ett vitrinskåp hittades även vattenbildningar i väggen vilket resulterade i att lägenheten omgående behövde åtgärdas innan skadorna blev allt för stora.

I samband med att lägenheten reparerades har Milena Kajtaz tvingats att bo kvar i bostaden, som hon sedan en tid tillbaka misstänker är utsatt för farliga partiklar i luften. Trots att hon flera gånger uttryckt sin oro hos bland annat hyresvärden Balder, har hon inte fått tillräckligt med hjälp, berättar hon. En entreprenör skickas till bostaden som, enligt Kajtaz, inte arbetat fackmannamässigt.

– De avspärrade inte det drabbade området och inte heller skyddades mitt bohag. De hyvlade och skrubbade väggarna samt bilade bort golvet bland mina ägodelar, samt släpade kontaminerat material genom hela lägenheten och fastigheten. Hela lägenheten är kraftigt kontaminerad, skriver Milena Kajtaz på sociala medier.

Privata ägodelar täckta av damm. Foto: Privat.

Enligt Kajtaz har de farliga emissionerna föranlett till att hon blev kraftigt sjuk i december och har sedan dess upprepade gånger försökt få en ersättningsbostad tills hennes befintliga är helt återställd. Dock utan framsteg.

Istället bor hon kvar i bostaden och uttrycker nu en stark oro över sin sviktande hälsa.

– Jag har frossa samt sår och en brännande känsla i munnen. Tungan är helt vit vilket betyder att jag har svamp i munnen. Mögel har tagit fäste i munnen och förmodligen i lungorna eftersom jag hostar ut grönaktigt slem med blodspår. Jag har ont i hela kroppen och har en överdriven trötthet, skriver hon.

Under måndagsförmiddagen beslutade 58-åringen, som protest mot att hon inte får den hjälp hon behöver, att hungerstrejka inne i Kringlan Gallerian i centrum.

När Telgenytt möter upp henne på måndagseftermiddagen är hon trött och sliten, men tar sig tiden att berätta sin historia till alla som visar sympati.

– Jag är sjuk och behöver hjälp, såhär får det inte gå till, säger Kajtaz till Telgenytt.

Svar från fastighetbolaget Balder:

Det är oerhört beklagligt att Milena inte mår bra och känner sig tvingad att gå till dessa extremer. Vi känner verkligen med henne. Huruvida hennes hälsa påverkats av situationen kan vi inte uttala oss om utan överlåter till en läkare att bedöma. Det vi vet är att skadorna har åtgärdats och att kontrollmätningen som gjordes är inom gällande gränsvärden.

Hyresgästen anmälde fuktskadorna i mitten av juli och vi besökte lägenheten, beställde fuktmätning och rapport samma dag. Den 4 augusti påbörjades arbetet med att åtgärda och återställa lägenheten. I slutet av september kontrollerade en extern part fuktvärdena i lägenheten och då dessa var godkända påbörjades själva återställandet. I november var allt klart och i januari avslutade Miljö och Hälsa på Södertälje kommun ärendet. Vi har under hela processen haft nära dialog och samarbete med Miljö och Hälsa för att ha en objektiv tredje part i ärendet.

Tyvärr kunde vi inte erbjuda en evakueringslägenhet under tiden som lägenheten återställdes eftersom det inte fanns någon ledig i vårt bestånd. I dagsläget har vi inte någon lägenhet att erbjuda Milena i Södertälje, men sägs någon lämplig lägenhet upp kan hon självklart ansöka om att byta till den.

Vi har inte hört något från Milena sedan ärendet avslutades och vår överenskommelse om hyresreduktion och ersättning gjordes. Inte förrän nyligen då hon kontaktade oss i ett annat ärende. Vi blev därför inte bara ledsna utan också förvånade när vi fick höra om hungerstrejken. Vi var i kontakt med Milena igår och har bokat in ett möte med henne senare i veckan.

Renoveringen har pågått i månader enligt Kajtaz. Foto: Privat

Sovrummet oanvändbart då golvet vattenskadades. Foto: Privat

Nu hungerstrejkar Milena Kajtaz för att bli hörd och för att få nödvändig hjälp. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2023 16:31
Senast uppdaterad: 22 mars 2023 16:31

Larm om lägenhetsbrand i Hovsjö

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En befarad brand på Granövägen ledde till utryckning av polis och räddningstjänst lördagsförmiddagen. Väl på plats syntes tydligt rök välla ut från ett fönster i bostaden.

På lördagsförmiddagen klockan 09:22, larmades polis och räddningstjänst om en befarad lägenhetsbrand på Granövägen i Hovsjö. När de anlände på plats, var rök synlig från ett av lägenhetsfönstren. Efter en snabb inspektion kunde det dock konstateras att röken inte kom från en brand utan var ett resultat av matlagning.

– Vi var på platsen och kontrollerade. Någon brand var det inte, utan matlagningsrök. Så någon större fara var det inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Polispatruller och räddningstjänsten kunde därmed lämna platsen utan vidare åtgärder.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 10:29
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 10:29

Dödsfall på hunddagis – Nya brister upptäckta

Julia-V

Julia Varlis hund dog på det kritiserade hunddagiset. Foto: Privat

Sommaren 2021 inkom en anmälan mot ett hunddagis efter att en hund dött av svåra bitskador. Nu har samma hunddagis återigen hamnat i strålkastarljuset och krävs på bättring av Länsstyrelsen.

En kvinna som driver ett hunddagis i Ronna ansökte om tillstånd för hundavel men fick avslag på grund av återkommande brister i djurhållningen. Vid Länsstyrelsens besök observerades brister i renhållning, med hundar som kissade och bajsade på golvet.

Detta är inte första gången hunddagiset kritiserats.

Tidigare brister inkluderade sjuka hundar, icke rymningssäkra utrymmen och överträdelse av burförbudet.

Efter att en hund dog av bitskador på dagiset 2021, blev kvinnan informerad om att upphöra med verksamheten och söka tillstånd för hunddagisverksamhet. Trots detta fortsatte bristerna, och Länsstyrelsen bedömde hennes lämplighet och kompetens som otillräcklig. Efter att hon drog tillbaka sin ansökan om utökning av tillstånd, utfärdade Länsstyrelsen ett föreläggande att upphöra med verksamheten och förbättra renhållningen och säkerheten.

Hunden Kenzo avled djursjukhuset i Moraberg. Foto: Privat

Den 27 april 2022 anmäldes kvinnan av Länsstyrelsen som menade att hon bedrev tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd. Kvinnan blev senare anmäld för brott enligt djurskyddslagen och dömdes i november 2022.

Länsstyrelsen genomförde ytterligare kontroller.

Den 24 oktober 2023 genomförde Länsstyrelsen ännu en kontroll efter en ansökan om utökning av avelsverksamhet och identifierade återkommande brister i djurhållningen, inklusive otillräcklig rastning, tillsyn och ifrågasatt lämplighet för att bedriva verksamheten.

På grund av dessa brister och verksamhetens tidigare historik beslutade Länsstyrelsen den 21 december 2023 att avslå ansökan om utökning av tillstånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors