Företag i fokus:

Milenas hungerstrejk – Fastighetsbolaget: ”Vi känner verkligen med henne”

4AE17326-A922-4BA7-A7F9-7095644F739B

Foto: Alexander Isa.

Hon lever i en bostad som är drabbad av fukt- och mögelskador, men evakueras inte i samband med sanering. Nu är Milena Kajtaz från Södertälje orolig för sin egen hälsa och känner sig tvungen att hungerstrejka för att bli hörd.

I ett inlägg på sociala medier har Milena, 58, uttryckt en allvarlig oro över sin hälsa då hon sedan fem år tillbaka opererade njurtrana och har ett försvagat immunförsvar. Upprinnelsen till inlägget är att hennes lägenhet, sommaren 2022, drabbades av fukt- och mögelskador på grund av ett vattenläckage.

En rörmokare skickades till hennes bostad som bland annat kontrollerade stammarna i hennes badrum. Rörmokaren kunde omgående konstatera ett vattenläckaget – möjligtvis från våningen över. Bakom ett vitrinskåp hittades även vattenbildningar i väggen vilket resulterade i att lägenheten omgående behövde åtgärdas innan skadorna blev allt för stora.

I samband med att lägenheten reparerades har Milena Kajtaz tvingats att bo kvar i bostaden, som hon sedan en tid tillbaka misstänker är utsatt för farliga partiklar i luften. Trots att hon flera gånger uttryckt sin oro hos bland annat hyresvärden Balder, har hon inte fått tillräckligt med hjälp, berättar hon. En entreprenör skickas till bostaden som, enligt Kajtaz, inte arbetat fackmannamässigt.

– De avspärrade inte det drabbade området och inte heller skyddades mitt bohag. De hyvlade och skrubbade väggarna samt bilade bort golvet bland mina ägodelar, samt släpade kontaminerat material genom hela lägenheten och fastigheten. Hela lägenheten är kraftigt kontaminerad, skriver Milena Kajtaz på sociala medier.

Privata ägodelar täckta av damm. Foto: Privat.

Enligt Kajtaz har de farliga emissionerna föranlett till att hon blev kraftigt sjuk i december och har sedan dess upprepade gånger försökt få en ersättningsbostad tills hennes befintliga är helt återställd. Dock utan framsteg.

Istället bor hon kvar i bostaden och uttrycker nu en stark oro över sin sviktande hälsa.

– Jag har frossa samt sår och en brännande känsla i munnen. Tungan är helt vit vilket betyder att jag har svamp i munnen. Mögel har tagit fäste i munnen och förmodligen i lungorna eftersom jag hostar ut grönaktigt slem med blodspår. Jag har ont i hela kroppen och har en överdriven trötthet, skriver hon.

Under måndagsförmiddagen beslutade 58-åringen, som protest mot att hon inte får den hjälp hon behöver, att hungerstrejka inne i Kringlan Gallerian i centrum.

När Telgenytt möter upp henne på måndagseftermiddagen är hon trött och sliten, men tar sig tiden att berätta sin historia till alla som visar sympati.

– Jag är sjuk och behöver hjälp, såhär får det inte gå till, säger Kajtaz till Telgenytt.

Svar från fastighetbolaget Balder:

Det är oerhört beklagligt att Milena inte mår bra och känner sig tvingad att gå till dessa extremer. Vi känner verkligen med henne. Huruvida hennes hälsa påverkats av situationen kan vi inte uttala oss om utan överlåter till en läkare att bedöma. Det vi vet är att skadorna har åtgärdats och att kontrollmätningen som gjordes är inom gällande gränsvärden.

Hyresgästen anmälde fuktskadorna i mitten av juli och vi besökte lägenheten, beställde fuktmätning och rapport samma dag. Den 4 augusti påbörjades arbetet med att åtgärda och återställa lägenheten. I slutet av september kontrollerade en extern part fuktvärdena i lägenheten och då dessa var godkända påbörjades själva återställandet. I november var allt klart och i januari avslutade Miljö och Hälsa på Södertälje kommun ärendet. Vi har under hela processen haft nära dialog och samarbete med Miljö och Hälsa för att ha en objektiv tredje part i ärendet.

Tyvärr kunde vi inte erbjuda en evakueringslägenhet under tiden som lägenheten återställdes eftersom det inte fanns någon ledig i vårt bestånd. I dagsläget har vi inte någon lägenhet att erbjuda Milena i Södertälje, men sägs någon lämplig lägenhet upp kan hon självklart ansöka om att byta till den.

Vi har inte hört något från Milena sedan ärendet avslutades och vår överenskommelse om hyresreduktion och ersättning gjordes. Inte förrän nyligen då hon kontaktade oss i ett annat ärende. Vi blev därför inte bara ledsna utan också förvånade när vi fick höra om hungerstrejken. Vi var i kontakt med Milena igår och har bokat in ett möte med henne senare i veckan.

Renoveringen har pågått i månader enligt Kajtaz. Foto: Privat

Sovrummet oanvändbart då golvet vattenskadades. Foto: Privat

Nu hungerstrejkar Milena Kajtaz för att bli hörd och för att få nödvändig hjälp. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2023 16:31
Senast uppdaterad: 22 mars 2023 16:31

Länsstyrelsen ger tummen upp för att skjuta dovhjortar

nature-animal-wildlife-deer-horn-stag-32858-pxhere.com_

Foto: Pexels

Länsstyrelsen har meddelat beslut om tillstånd för skyddsjakt på dovhjortar i Södertälje kommun. Syftet är att förhindra grödskador på fastigheter där dovhjortar orsakar betydande skador.

Ett beslut har fattats av Länsstyrelsen i Stockholms län som tillåter skyddsjakt på totalt 25 dovhjortar, inklusive högst tre handjur, för att bekämpa skador på grödor. Skyddsjakten gäller specifika fastigheter i Enhörna och kommer att vara i kraft till och med 31 mars 2024.

Denna åtgärd är ett svar på de betydande skador som dovhjortar har orsakat på lokala grödor, och anses nödvändig för att skydda lantbruksverksamheten i området. Markägare och jakträttsinnehavare har tidigare försökt förebygga skador med olika metoder, men trots ökat jakttryck under allmänjakttid och andra åtgärder fortsätter stammen att öka.

Skyddsjakten i Enhörna är tillåten under tider då jakt normalt inte är tillåten och kommer att regleras strikt. Bland annat får jakten endast ske med jakträttsinnehavarens tillstånd, och det är begränsat till två jakttillfällen per dag på varje fastighet. Dessutom får jakten endast inriktas på dovhjortar som uppträder i grupp om minst fem individer på fält med gröda.

För att säkerställa en balanserad förvaltning av dovhjortsstammen och skydda grödor har Länsstyrelsen fastställt specifika villkor för skyddsjakten. De sökande har rapporteringsskyldighet och måste tillhandahålla detaljerad information om jakten, inklusive antal fällda djur och påverkan på dovhjortsstammen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 09:30
Senast uppdaterad: 31 december 2023 09:01

Så mycket dyrare blir det att besöka läkare efter årsskiftet

Lakare

Foto: Pexels

Med start från den 1 januari kommer invånare att mötas av höjda avgifter inom både sjukvården och kollektivtrafiken, enligt en rapport från tidningen Mitt.

I takt med det nya året kommer inte bara SL-taxan att höjas; även avgifter inom sjukvården kommer att se en ökning. Den enhetstaxa på 250 kronor som introducerades 2022 för besök på vårdcentraler, hos specialister eller närakut kommer nu att splittras och höjas.

För besök inom primär- och specialistvård justeras avgiften upp till 275 kronor, medan ett besök på närakuten kommer att kosta 375 kronor. Avgiften för att besöka akutsjukhusens mottagningar förblir oförändrad på 400 kronor.

Artiklen fortsätter efter annonsen 

(Annonslänk)

Högkostnadsskyddet, som är avsett att begränsa kostnaderna för personer inom öppen vård, kommer att höjas med 100 kronor till 1 400 kronor. Priset för receptbelagda läkemedel kommer att öka från 2 600 kronor till 2850 kronor.

För de som behöver inläggning på sjukhus, kommer avgiften att öka med tio kronor, vilket resulterar i en kostnad på 130 kronor per vårddag. Trots dessa ökningar, kommer vissa tjänster att förbli kostnadsfria eller se minskade avgifter. Bland annat blir vaccination mot kikhosta gratis för gravida från den 1 mars.

Vård fortsätter att vara kostnadsfri för alla under 18 år, med undantag för akutbesök som kostar 120 kronor. Även personer över 85 år kommer att fortsätta att erhålla gratis vård, men kommer att debiteras 130 kronor per dag för sjukhusvistelser.

Högkostnadsskyddet fungerar så att när en persons vårdavgifter når 1 400 kronor inom en tolvmånadersperiod, erhålls ett frikort som gäller i ett år från det första registrerade vårdbesöket. Kostnaderna för receptbelagda läkemedel reduceras stegvis tills taket på 2 600 kronor nås, varefter patienten erhåller ett frikort för resten av perioden. Dessa förändringar är en del av en bredare anpassning av avgiftsstrukturen inom sjukvården och kollektivtrafiken.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 16:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors