Företag i fokus:

Ny serie om Södertälje tar upp kampen mot streamingjättarna

Avsnitt 8 preview 16x9 clean

Foto: Södertälje City

Södertälje tar upp kampen mot streamingjättarna, Netflix, HBO Max och Disney+, med sin helt egna serie – ”Resan mot Årets Stadskärna 2023”, som nu finns tillgänglig att streama.

Initiativtagaren, centrumföreningen Södertälje City, har skapat en serie som en del av stadens ansökan till utmärkelsen ”Årets Stadskärna” och sträcker sig över åtta avsnitt.

Serien utforskar bland annat stadens historia, personlighet, projekt och framtidsvisioner genom att träffa nyckelpersoner från kommunen, fastighetsägare och näringsliv. Avsnitten tar upp många högaktuella frågor som rör samverkan och hur vi tillsammans kan göra Södertälje till en ännu bättre plats att leva och verka i.

– Samverkan är nyckelordet. Ingen stad är perfekt och Södertälje har haft både starka med- och motgångar. Under de senaste åren har vi lärt oss mycket om hur vi tillsammans kan göra skillnad och lyfta Södertälje. I ett större perspektiv ser vi en väldigt ljus framtid för vår stad och med den här serien vill vi göra vår resa tydlig, transparent och lättöverskådlig för alla som är intresserade av Södertälje, oavsett om du är jury i Årets Stadskärna eller en nyfiken Södertäljebo eller företagare här, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City. Foto: Södertälje City

I serien får tittarna se hur stadens centrum och mångfald växte fram, hur trygghetsarbetet ser ut och hur stadens utbud, innehåll och evenemang utvecklas och utökas. De får också ta del av stadens byggprojekt både nu och i framtiden.

Serien avslutas med en summering och motivering till varför Södertäljes stadskärna utmärker sig jämfört med hur det såg ut för tio år sedan. Genom att berätta sin unika historia och visa upp sin personlighet hoppas Södertälje kunna locka till sig fler besökare och företag, samt att stärka stoltheten hos invånarna i staden.

– En förflyttning har skett tack vare engagerat och passionerat arbete och den sortens förflyttning är precis vad Årets Stadskärna handlar om. Det är det som är poängen och det vi vill kommunicera tydligt, och det är också därför vi anser att det är helt rätt tid att ansöka till utmärkelsen och samtidigt berätta vår historia på ett sätt som når fram till människor, så alla kan upptäcka allt det positiva som finns i vårt Södertälje, Aljoša Lagumdžija.

Se serien på Sodertaljecity.se.

Mikael ”Affe” Alfredsson, Kommunpolis i Södertälje. Foto: Södertälje City

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2023 17:39
Senast uppdaterad: 23 mars 2023 17:59

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors