Företag i fokus:

Ikväll släcks belysningen för klimatet – Släcker du?

Södertälje drönare

Södertälje från ovan. Bild: Alexander Isa

Ikväll hålls den global manifestation Earth Hour för att uppmärksamma klimatförändringarna. Under en timme släcks lampor och elektriska apparater för att visa att vi bryr oss om miljön. Släcker du ner?

Earth Hour är en årlig miljömanifestation som uppmanar människor runt om i världen att släcka lamporna under en timme för att visa sitt stöd för en hållbar framtid och uppmärksamma klimatförändringarna. Manifestationen startades av WWF i Australien 2007 och har sedan dess växt kraftigt. 2022 deltog hela 192 länder globalt i manifestationen.

Earth Hour infaller klockan 20.30 den sista lördagen i mars. I Sverige deltar de flesta kommuner, inkluderat Södertälje kommun som, precis som i fjol, deltog genom att släcka stadshuset helt en timme.

Även några av världens mest kända byggnader släcks ner som en signal till beslutsfattare. Såsom Colosseum i Rom, Eiffeltornet i Paris, Operahuset i Sydney, Empire State Building i New York.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 mars 2023 05:04

Polisen larmades – kvinna uppgav att maken slog henne

Polis

Arkivbild

På torsdagen mottog polisen information om en misshandel i ett hem i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Ett larm inkom till polisen runt lunchtid på torsdagen om en misshandel i en bostad i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Vid lunchtid på torsdagen, strax efter klockan 12, mottog polisen i Södertälje ett samtal från en kvinna som rapporterade att hon utsatts för fysiskt våld av sin make i deras gemensamma hem. Händelsen inträffade i närvaro av parets barn, vilket ytterligare förhöjde allvaret.

Polisen agerade snabbt och ryckte ut till familjens bostad och efter en initial utvärdering av situationen upprättades en anmälan gällande ringa misshandel.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2024 06:27
Senast uppdaterad: 5 januari 2024 06:27

Noah Östlund från Nykvarn skickar Sverige till JVM-final

IMG_7777

Noah Östlund satte Sveriges fjärde mål. Skärmdump, Viaplay

Efter en dramatisk semifinalmatch mot Tjeckien på hemmaplan i Göteborg, har Sveriges juniorishockeylag säkrat en plats i JVM-finalen för första gången på sex år.

– Det är stort, säger Nykvarnsonen Noah Östlund som var en av matchens hjälar, i Viaplay.

Torsdagens semifinal i junior-VM mellan Sverige och Tjeckien blev en spännande tillställning som slutade med en svensk seger på 5–2. Detta efter en imponerande uppvisning, särskilt i den tredje perioden där Juniorkronorna gick från 2–2 till 5–2 med hjälp av stjärnorna Jonathan Lekkerimäki och Noah Östlund från Nykvarn som gjorde 4-2 målet.

Jubel efter Nykvarnsonens mål. Skärmdump, Viaplay

Denna triumf innebar inte bara ett avslut på Sveriges tidigare misslyckanden i semifinaler, utan har också ökat förhoppningarna om att laget kan vinna sitt andra JVM-guld.

Medan Lekkerimäki och Östlund hyllades för deras målgörande prestationer, var det även en lagsinsats som fick Scandinavium att explodera i jubel. Lekkerimäki, med sin skarpskytte, bidrog starkt till lagets framgång i powerplay, vilket resulterade i att Sverige nu anses vara turneringens bästa lag i den disciplinen.

I finalen väntar Juniorkronorna antingen USA eller Finland.

– Vi har en riktigt bra chans på guldet, säger Jonathan Lekkerimäki i Viaplay.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 19:03
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 19:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors