Företag i fokus:

Scania publicerar en rapport som ger en ökad insyn

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Arkivbild: Alexander Isa.

Södertäljebaserade företaget Scania publicerar sin års- och hållbarhetsredovisning för föregående år. En rapport som bland annat ger en ökad insyn och transparens i deras hållbarhetsarbete.

 – Vi var först inom vår industri att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra koldioxidutsläpp med siktet på vår egen verksamhet och på utsläppen från fordonen när de används ute hos våra kunder. Under 2022 tog vi ytterligare ett stort steg genom att vara först med att sätta mål för att reducera utsläppen även i vår leveranskedja, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin, i ett pressmeddelande.

Scanias års- och hållbarhetsredovisning för 2022 belyser företagets ansträngningar för att anpassa sig till det instabila makroekonomiska och geopolitiska läget, samtidigt som de fortsätter att driva på omställningen mot ett hållbart transportsystem. Redovisningen är företagets åttonde som betonar deras finansiella, sociala och miljömässiga prestationer.

(Annonslänk)

Rapport innehåller även nya avsnitt som rör ESG-området, Environmental, Social and Governance, vilket betyder att företaget nu kan ge ytterligare information om deras framtida arbete. En annan nyhet i års- och hållbarhetsredovisningen för 2022 är att Scania redovisar vilken verksamhet som är taxonomiförenlig. Detta är första gången som företaget har gjort det, vilket visar deras engagemang för att uppfylla taxonomin och främja hållbarhet inom branschen.

 – 2022 var ett år med stora ekonomiska och politiska oroligheter som ledde till  energikris, inflations- och räntetoppar. Trots det fortsatte våra kunders höga aktivitet och efterfrågan på Scanias produkter och tjänster. Våra medarbetare svarade på utmaningar med produktions- och leveransproblem på ett fantastiskt sätt och höll samtidigt ett tydligt fokus på vårt övergripande syfte, säger Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2023 15:59
Senast uppdaterad: 26 mars 2023 15:59

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors