Företag i fokus:

Scania publicerar en rapport som ger en ökad insyn

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Arkivbild: Alexander Isa.

Södertäljebaserade företaget Scania publicerar sin års- och hållbarhetsredovisning för föregående år. En rapport som bland annat ger en ökad insyn och transparens i deras hållbarhetsarbete.

 – Vi var först inom vår industri att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra koldioxidutsläpp med siktet på vår egen verksamhet och på utsläppen från fordonen när de används ute hos våra kunder. Under 2022 tog vi ytterligare ett stort steg genom att vara först med att sätta mål för att reducera utsläppen även i vår leveranskedja, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin, i ett pressmeddelande.

Scanias års- och hållbarhetsredovisning för 2022 belyser företagets ansträngningar för att anpassa sig till det instabila makroekonomiska och geopolitiska läget, samtidigt som de fortsätter att driva på omställningen mot ett hållbart transportsystem. Redovisningen är företagets åttonde som betonar deras finansiella, sociala och miljömässiga prestationer.

(Annonslänk)

Rapport innehåller även nya avsnitt som rör ESG-området, Environmental, Social and Governance, vilket betyder att företaget nu kan ge ytterligare information om deras framtida arbete. En annan nyhet i års- och hållbarhetsredovisningen för 2022 är att Scania redovisar vilken verksamhet som är taxonomiförenlig. Detta är första gången som företaget har gjort det, vilket visar deras engagemang för att uppfylla taxonomin och främja hållbarhet inom branschen.

 – 2022 var ett år med stora ekonomiska och politiska oroligheter som ledde till  energikris, inflations- och räntetoppar. Trots det fortsatte våra kunders höga aktivitet och efterfrågan på Scanias produkter och tjänster. Våra medarbetare svarade på utmaningar med produktions- och leveransproblem på ett fantastiskt sätt och höll samtidigt ett tydligt fokus på vårt övergripande syfte, säger Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2023 15:59
Senast uppdaterad: 26 mars 2023 15:59

Bakgrundskontrollerna återupptas – begränsas till nyrekryteringar

Rosenberg Godner Greger

Foto: Lucas T

Det var i oktober som kommunledningen avslöjades med att bryta mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Nu rapporter SVT att kontrollera återupptas, men men bara vid nyrekryteringar.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som beslutade att rikta allvarlig kritik mot kommunledningen som bröt mot mot grundlagen och Europakonventionen.

Kort efter JO:s besked meddelade stadsdirektören att samtliga bakgrundskontroller stoppades. Under pausen i kontrollerna hade dock kommunens politiker uttryckt önskan om att hitta ett sätt att kunna fortsätta med dem.

Nu förväntas kontrollerna återupptas och meddelas under kommunstyrelsens sammanträde på fredagen, men endast i samband med nyrekryteringar. Detta rapporterar SVT.

– Det vi fått höra är att man kommer göra ett omtag, man kommer införa bakgrundskontroller för nyanställningar men inte fortsätta med de kontroller som sker på anställda. Vi behöver invänta vad regeringens åtgärd kommer vara, för att inte vi ska göra fel, säger Andreas Birgersson (SD) oppositionsråd, till SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 13:34
Senast uppdaterad: 15 december 2023 13:34

Högre elnätsavgifter väntar Telge Näts kunder

Telge

Foto: Alexander Isa

Från årsskiftet kommer Telge Näts kunder att få högre elnätsavgifter. Prisökningen beror på stigande kostnader för drift och underhåll samt behovet av stora investeringar i elnätet.

Telge Nät aviserar nu om höjda elnätsavgifter från 1 januari 2024. Enligt marknadschefen Anders Björklin beror prisökningen främst på ökade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation som driver upp bolagets kostnader.

Samtidigt investerar Telge Nät 720 miljoner de kommande fyra åren för att rusta elnätet inför ökad elektrifiering i samhället. Bara under 2024 satsar man 180 miljoner på utbyggnad och modernisering.

– Vi har en utmanande situation att hantera. Våra driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus, säger Anders Björklin.

För en typisk villakund innebär de nya priserna en årlig kostnadsökning på cirka 1000 kronor. Motsvarande höjning för en lägenhetskund beräknas bli 75 kronor per år.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors