Företag i fokus:

Scania publicerar en rapport som ger en ökad insyn

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Arkivbild: Alexander Isa.

Södertäljebaserade företaget Scania publicerar sin års- och hållbarhetsredovisning för föregående år. En rapport som bland annat ger en ökad insyn och transparens i deras hållbarhetsarbete.

 – Vi var först inom vår industri att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra koldioxidutsläpp med siktet på vår egen verksamhet och på utsläppen från fordonen när de används ute hos våra kunder. Under 2022 tog vi ytterligare ett stort steg genom att vara först med att sätta mål för att reducera utsläppen även i vår leveranskedja, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin, i ett pressmeddelande.

Scanias års- och hållbarhetsredovisning för 2022 belyser företagets ansträngningar för att anpassa sig till det instabila makroekonomiska och geopolitiska läget, samtidigt som de fortsätter att driva på omställningen mot ett hållbart transportsystem. Redovisningen är företagets åttonde som betonar deras finansiella, sociala och miljömässiga prestationer.

(Annonslänk)

Rapport innehåller även nya avsnitt som rör ESG-området, Environmental, Social and Governance, vilket betyder att företaget nu kan ge ytterligare information om deras framtida arbete. En annan nyhet i års- och hållbarhetsredovisningen för 2022 är att Scania redovisar vilken verksamhet som är taxonomiförenlig. Detta är första gången som företaget har gjort det, vilket visar deras engagemang för att uppfylla taxonomin och främja hållbarhet inom branschen.

 – 2022 var ett år med stora ekonomiska och politiska oroligheter som ledde till  energikris, inflations- och räntetoppar. Trots det fortsatte våra kunders höga aktivitet och efterfrågan på Scanias produkter och tjänster. Våra medarbetare svarade på utmaningar med produktions- och leveransproblem på ett fantastiskt sätt och höll samtidigt ett tydligt fokus på vårt övergripande syfte, säger Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2023 15:59
Senast uppdaterad: 26 mars 2023 15:59

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors