Företag i fokus:

Här besöker juryn Södertälje för utvärdering – ”Kändes overkligt”

S

Togs emot av centrumchefen Aljosa Lagumdžija.

Förra veckan besökte juryn för ”Årets Stadskärna” Södertälje, vilket var en milstolpe i centrumföreningen Södertälje Citys arbete under de senaste 10 åren.

Jurybesöket av fem styrelsemedlemmar från organisationen Svenska Stadskärnor var det sista steget i ansökningsprocessen till ”Årets Stadskärna”.

Under besöket sattes ett gediget program ihop som började på stadshuset där representanter från Södertälje Citys styrelse och kommunen berättade om stadens organisation och arbete. Efter fika och bakverk begav sig juryn ut på en tur genom staden med flera stopp på olika platser.

– Vi hade gediget program för vår jury där vi ville visa Södertäljes bästa sidor genom en bred mix. Allt från smaker till, aktiviteter, evenemang och lyckade utvecklingsprojekt, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City till Telgenytt.

Chefen för centrumföreningen Södertälje City, Aljoša Lagumdžija, tillsammans med jurymedlemmarna. Foto: Södertälje City.

Vid Stationsplan fick jurymedlemmarna träffa Mikael ”Affe” Alfredsson från Södertäljepolisen där han berättade om det gemensamma trygghetsarbete i Södertälje. Därefter gick turen vidare genom stadsparken och Marenplan, där juryn fick information om projektet ”Sommargatan” och Marenhotellet.

Vid Köpmangatan och Kanaltorget visades utvecklingen av nya bostäder och torg. Vid Stora Torget fick juryn lära sig om Scania och deras satsningar på Science Park och hållbara färdmedel och avslutades med en lunchpaus.

Efter lunchen fortsatte besöket i norra stadskärnan med ett besök på Ad Astra by Elite och Science Park där utvecklingen av hela området presenterades av förändringsledaren Isak Eriksson från Södertälje kommun.

Mikael ”Affe” Alfredsson från Södertäljepolisen. Foto: Södertälje City.

Efter den sista hållplatsen avslutades sattes det punk i den sista delan av ansökningsprocessen till ”Årets Stadskärna. Ett mål som Centrumföreningen haft i nästan tio år.

– Vi har strävat efter det här målet så pass länge att det kändes overkligt att ha jury på besök. Känner mig glad och stolt över alla representanter från Södertälje som deltog och gjorde sitt yttersta och levererade spännande och intressanta presentationer om vårt utvecklingsarbete, säger Aljosa.

Inom kort väntas organisationen Svenska Stadskärnor meddela sin bedömning om Södertäljes utveckling och kvalitet som stadskärna.

Läs även: – Ny serie om Södertälje tar upp kampen mot streamingjättarna

SBBKs klubbdirektör, Johan Strömwall. Foto: Södertälje City

Foto: Södertälje City

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 mars 2023 05:38

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors