Företag i fokus:

SM avgörs i Södertälje – 500.000 kronor i prispott

Södertälje Science Park

Foto: Alexander Isa.

Idag hålls finalen av ”Utställningen Unga Forskare” inom forskning och vetenskap. I år delas priset ut av Vidar Helgesen, VD för Nobelstiftelsen, och gästas av Utbildningsminister Mats Persson.

I finalen av ”Utställningen Unga Forskare” på Södertälje Science Park utses Sveriges mest lovande unga talanger inom forskning och vetenskap. Bland annat gästas finalisterna av utbildningsminister Mats Persson besöker för att träffa finalisterna och hålla ett anförande om att uppmuntra unga till att satsa på en framtid inom forskning och vetenskap.

Årets tema är vetenskapens mysterier och tävlingen har bjudit på innovativa och banbrytande idéer. 92 gymnasieelever från hela Sverige tävlar om priser för över en halv miljon kronor och om att få representera Sverige i det unga Svenska forskningslandslaget.

”Forsknings-SM” är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever och syftar till att samla Sveriges framtid inom forskning och vetenskap för att utbyta idéer och inspireras till en karriär som specialist inom akademi och näringsliv.

Finalen hålls på Södertälje Science Park idag och kommer att vara öppen för skolor och allmänheten från klockan 13:30 till 15:30.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 29 mars 2023 06:10

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors