Företag i fokus:

DEBATT: Skillnad på åsikt och lögn – Visa bättre omdöme

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiets gruppledare.

Det är en skillnad på åsikt och lögn. Det borde Centerpartisten och rektorn Leif Åhlin veta och lära ut i sin skola.

I en tid med så mycket falska nyheter på nätet och uppmaningar till att vara källkritisk så kan man tycka att en rektor borde visa bättre omdöme än att försvara en uppbenbar lögn och sätta sin, och hela partiets heder, på spel för att stå upp för en ”ful tolkning” från ett möte som han själv inte närvarade på.

Leif, det är skillnad på att diskutera, tolka och PÅSTÅ – Det vet en 5e klassare.

Centerpartiet har själv bekräftat i tidigare insändare att det är en tolkning som Margrith Aho gjorde (som var den enda ifrån C som var med på mötet) som ligger till grund för deras påstående om att med vår politik så skall fotbollsföreningar kastas ut ur arenan. Med andra ord bekräftar man att Simon inte sagt att han vill kasta ut några fotbollslag ur Södertälje fotbollsarena utan att det är deras högst egna tolkning av ”vår politik” man hänvisar till.

När jag träffade Leif så skulle jag med andra ord kunna hävda vad som helst om honom, jag skall då ha rätt att ”tolka” allt Leif säger, till och med det han säger till tredje person, som jag själv anser skadar honom och hans parti på mesta möjliga vis. Är det ett sådant debattklimat C vill ha i Södertälje?

Är det så Leif Åhlin ser på en demokrati – Rätten att ljuga och ”ful tolka” dina politiska motståndare? För motståndare är vi helt klart.

Centerpartisterna väntade tre veckor efter det aktuella mötet och satte sedan ihop en insändare som var stenhårt riktad mot Simon Isso och Realistpartiet där man utmålade Realistpartiet som de onda som ville kasta ut fotbollsklubbar för att sedan ställa sig själva i en änglalik dager om att man värnar alla idrotter osv. Så oerhört barnsligt! 

Realistpartiet står upp för den demokratiska debatten och allas rätt att tycka olika, men man måste kunna separera en åsikt och tolkningar ifrån en medveten lögn och svartmålning. På senaste KoF mötet så sa ledamöterna att ingen hört Simon säga de orden som C har på sin hemsida.

Om nu Leif är beredd att slåss, som han uttrycker det, för sina medlemmars rätt att ljuga om Realistpartiet och dess företrädare så måste han såklart vara beredd på att vi försvarar oss. Inget odemokratiskt med det.

För att Centerpartiets ledning vill Realistpartiet illa råder det inget tvivel om, det är bara att lyssna på de lunchgäster som var vid ”plattan” i Grusåsen för ett par veckor sedan. Där satt deras gruppledare Tage Gripenstam tillsammans med en annan politiker och diskuterade mig, Joakim Granberg. Högt och tydligt så hela restaurangen kunde höra kallade Tage Gripenstam mig för riktigt grova saker och en hel del andra ord som är för grova för att publicera här, risken finns att sedlighetsroteln ingriper.

Tycker du det är vuxet Leif, är det ett sådant debattklimat vi skall ha? Ställer du dig bakom Tages ord också Leif? Vill du att vittnena ringer dig Leif så kan jag ordna det!

Vi inom RP försöker vara de vuxna i rummet här, vi har upprepat sagt att om C tar bort sin ”tolkning” ifrån sin hemsida och skakar hand med Simon så släpper vi detta, men det är uppenbart att C är villiga att gå hur långt som helst i detta smutsiga spel som säkert läsarna också är trötta på.

Det är i alla fall jag och Simon, för så här ska det demokratiska spelet INTE spelas Leif. Ta ansvar och sätt stopp.

Joakim Granberg, Ordförande Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2023 15:21
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors