Företag i fokus:

DEBATT: Skillnad på åsikt och lögn – Visa bättre omdöme

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiets gruppledare.

Det är en skillnad på åsikt och lögn. Det borde Centerpartisten och rektorn Leif Åhlin veta och lära ut i sin skola.

I en tid med så mycket falska nyheter på nätet och uppmaningar till att vara källkritisk så kan man tycka att en rektor borde visa bättre omdöme än att försvara en uppbenbar lögn och sätta sin, och hela partiets heder, på spel för att stå upp för en ”ful tolkning” från ett möte som han själv inte närvarade på.

Leif, det är skillnad på att diskutera, tolka och PÅSTÅ – Det vet en 5e klassare.

Centerpartiet har själv bekräftat i tidigare insändare att det är en tolkning som Margrith Aho gjorde (som var den enda ifrån C som var med på mötet) som ligger till grund för deras påstående om att med vår politik så skall fotbollsföreningar kastas ut ur arenan. Med andra ord bekräftar man att Simon inte sagt att han vill kasta ut några fotbollslag ur Södertälje fotbollsarena utan att det är deras högst egna tolkning av ”vår politik” man hänvisar till.

När jag träffade Leif så skulle jag med andra ord kunna hävda vad som helst om honom, jag skall då ha rätt att ”tolka” allt Leif säger, till och med det han säger till tredje person, som jag själv anser skadar honom och hans parti på mesta möjliga vis. Är det ett sådant debattklimat C vill ha i Södertälje?

Är det så Leif Åhlin ser på en demokrati – Rätten att ljuga och ”ful tolka” dina politiska motståndare? För motståndare är vi helt klart.

Centerpartisterna väntade tre veckor efter det aktuella mötet och satte sedan ihop en insändare som var stenhårt riktad mot Simon Isso och Realistpartiet där man utmålade Realistpartiet som de onda som ville kasta ut fotbollsklubbar för att sedan ställa sig själva i en änglalik dager om att man värnar alla idrotter osv. Så oerhört barnsligt! 

Realistpartiet står upp för den demokratiska debatten och allas rätt att tycka olika, men man måste kunna separera en åsikt och tolkningar ifrån en medveten lögn och svartmålning. På senaste KoF mötet så sa ledamöterna att ingen hört Simon säga de orden som C har på sin hemsida.

Om nu Leif är beredd att slåss, som han uttrycker det, för sina medlemmars rätt att ljuga om Realistpartiet och dess företrädare så måste han såklart vara beredd på att vi försvarar oss. Inget odemokratiskt med det.

För att Centerpartiets ledning vill Realistpartiet illa råder det inget tvivel om, det är bara att lyssna på de lunchgäster som var vid ”plattan” i Grusåsen för ett par veckor sedan. Där satt deras gruppledare Tage Gripenstam tillsammans med en annan politiker och diskuterade mig, Joakim Granberg. Högt och tydligt så hela restaurangen kunde höra kallade Tage Gripenstam mig för riktigt grova saker och en hel del andra ord som är för grova för att publicera här, risken finns att sedlighetsroteln ingriper.

Tycker du det är vuxet Leif, är det ett sådant debattklimat vi skall ha? Ställer du dig bakom Tages ord också Leif? Vill du att vittnena ringer dig Leif så kan jag ordna det!

Vi inom RP försöker vara de vuxna i rummet här, vi har upprepat sagt att om C tar bort sin ”tolkning” ifrån sin hemsida och skakar hand med Simon så släpper vi detta, men det är uppenbart att C är villiga att gå hur långt som helst i detta smutsiga spel som säkert läsarna också är trötta på.

Det är i alla fall jag och Simon, för så här ska det demokratiska spelet INTE spelas Leif. Ta ansvar och sätt stopp.

Joakim Granberg, Ordförande Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2023 15:21
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

En person från Nykvarn häktad barnpornografibrott

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

En man från Nykvarn har häktats, misstänkt för grovt barnpornografibrott, enligt en begäran från åklagaren till Södertälje tingsrätt.

En 37-årig man från Nykvarn står nu inför anklagelser om grovt barnpornografibrott, vilket lett till en häktningsframställan från åklagare. Denna begäran, som inlämnades till Södertälje tingsrätt den 8 februari 2024, antyder allvarliga misstankar om brott begångna i Järna under slutet av 2023.

Brottet, som uppges ha inträffat mellan november och december 2023, har resulterat i att mannen nu sitter häktad. Åklagarens framställan grundar sig på sannolika skäl för misstankar om brottet.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 12:06
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 12:07

Mobil obrukbar efter polisbeslag – kvinna får ersättning

Mobil-phone

Foto: Pexels

En kvinna fick sin telefon beslagtagen av polisen, men när den skulle lämnas tillbaka var den helt oanvändbar. Nu har hon beviljats ersättning.

En kvinna, vars mobiltelefon togs i beslag av polisen under en utredning i fjol, har blivit tillerkänd ersättning på 6 000 kr. Telefonen, en iPhone 8, fungerade inte längre vid återlämning.

Kvinnan framförde ett ersättningsanspråk mot Polisen, som grundade sig på skadeståndslagen som innebär att myndigheten ska ersätta skador orsakade genom fel eller försummelse i myndighetsutövningen. I detta fall fanns inga bevis för att telefonen var skadad vid beslaget, men att den blev oanvändbar efter en teknisk undersökning.

Polismyndigheten har inte kunnat bevisa att skadan inte berodde på deras fel eller försummelse och därför bedöms de skadeståndsskyldiga. Polisen bekräftade dock att enheten hade blivit obrukbar under deras förvar.

Det belopp som kvinnan blev beviljad, 6 000 kr, ansågs vara skäligt för den skada hon lidit.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 02:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors