Företag i fokus:

DEBATT: Skillnad på åsikt och lögn – Visa bättre omdöme

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiets gruppledare.

Det är en skillnad på åsikt och lögn. Det borde Centerpartisten och rektorn Leif Åhlin veta och lära ut i sin skola.

I en tid med så mycket falska nyheter på nätet och uppmaningar till att vara källkritisk så kan man tycka att en rektor borde visa bättre omdöme än att försvara en uppbenbar lögn och sätta sin, och hela partiets heder, på spel för att stå upp för en ”ful tolkning” från ett möte som han själv inte närvarade på.

Leif, det är skillnad på att diskutera, tolka och PÅSTÅ – Det vet en 5e klassare.

Centerpartiet har själv bekräftat i tidigare insändare att det är en tolkning som Margrith Aho gjorde (som var den enda ifrån C som var med på mötet) som ligger till grund för deras påstående om att med vår politik så skall fotbollsföreningar kastas ut ur arenan. Med andra ord bekräftar man att Simon inte sagt att han vill kasta ut några fotbollslag ur Södertälje fotbollsarena utan att det är deras högst egna tolkning av ”vår politik” man hänvisar till.

När jag träffade Leif så skulle jag med andra ord kunna hävda vad som helst om honom, jag skall då ha rätt att ”tolka” allt Leif säger, till och med det han säger till tredje person, som jag själv anser skadar honom och hans parti på mesta möjliga vis. Är det ett sådant debattklimat C vill ha i Södertälje?

Är det så Leif Åhlin ser på en demokrati – Rätten att ljuga och ”ful tolka” dina politiska motståndare? För motståndare är vi helt klart.

Centerpartisterna väntade tre veckor efter det aktuella mötet och satte sedan ihop en insändare som var stenhårt riktad mot Simon Isso och Realistpartiet där man utmålade Realistpartiet som de onda som ville kasta ut fotbollsklubbar för att sedan ställa sig själva i en änglalik dager om att man värnar alla idrotter osv. Så oerhört barnsligt! 

Realistpartiet står upp för den demokratiska debatten och allas rätt att tycka olika, men man måste kunna separera en åsikt och tolkningar ifrån en medveten lögn och svartmålning. På senaste KoF mötet så sa ledamöterna att ingen hört Simon säga de orden som C har på sin hemsida.

Om nu Leif är beredd att slåss, som han uttrycker det, för sina medlemmars rätt att ljuga om Realistpartiet och dess företrädare så måste han såklart vara beredd på att vi försvarar oss. Inget odemokratiskt med det.

För att Centerpartiets ledning vill Realistpartiet illa råder det inget tvivel om, det är bara att lyssna på de lunchgäster som var vid ”plattan” i Grusåsen för ett par veckor sedan. Där satt deras gruppledare Tage Gripenstam tillsammans med en annan politiker och diskuterade mig, Joakim Granberg. Högt och tydligt så hela restaurangen kunde höra kallade Tage Gripenstam mig för riktigt grova saker och en hel del andra ord som är för grova för att publicera här, risken finns att sedlighetsroteln ingriper.

Tycker du det är vuxet Leif, är det ett sådant debattklimat vi skall ha? Ställer du dig bakom Tages ord också Leif? Vill du att vittnena ringer dig Leif så kan jag ordna det!

Vi inom RP försöker vara de vuxna i rummet här, vi har upprepat sagt att om C tar bort sin ”tolkning” ifrån sin hemsida och skakar hand med Simon så släpper vi detta, men det är uppenbart att C är villiga att gå hur långt som helst i detta smutsiga spel som säkert läsarna också är trötta på.

Det är i alla fall jag och Simon, för så här ska det demokratiska spelet INTE spelas Leif. Ta ansvar och sätt stopp.

Joakim Granberg, Ordförande Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2023 15:21
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Lämnar Telge för hotellkedjan – ”Det är ett drömjobb”

Foto: Stadsrum/Wynn hotell

Anna Rosang rekryterades till det tidigare kommunägda Telge Energi som marknadschef 2021. Tre år senare lämnar hon sin position inom företaget för att anta en ny chefsroll hos Winn Hotel Group, koncernen som ska driva Marenhotellet.

Anna Rosang, som tidigare innehaft en ledande position inom Telge koncernen, har nu officiellt tillträtt som Chief Commercial Officer hos Winn Hotel Group. Rosang, med över 15 års erfarenhet av ledande roller inom digitalisering och e-handel, har en gedigen karriär bakom sig inklusive nyckelpositioner hos ODEON Cinemas Group och Filmstaden. Hennes expertis inom digital kundrelation och försäljning har varit avgörande för hennes tidigare framgångar.

– Anna Rosangs gedigna erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning i kombination med Winns förmåga att driva hotell är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål om att dubbla omsättningen inom fem år, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Marenprojektet väntas stå klart 2025. Foto. Stadsrum

Winn Hotel Group, som äger projektet för det nya Clarion-hotellet med 184 rum i centrala Södertälje, planerar att dubbla sin omsättning från 700 miljoner till 1,4 miljarder inom de närmaste fem åren. Denna ambitiösa tillväxtstrategi inkluderar betydande investeringar i både befintliga och nya hotellanläggningar samt en fokuserad satsning på digital försäljning och förbättring av gästresan.

– Inom de fem närmsta åren ska Winn därför investera 800 miljoner kronor, där hälften går till att renovera, bygga ut och bygga spa på befintliga hotell samt hälften till att bygga flera nya destinationshotell på attraktiva lägen, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Anna Rosang lämnar positionen som marknadschef på Telge energi.
I sin nya roll hos Winn Hotel Group kommer Rosang att leda utvecklingen av den nya kommersiella funktionen, med ett övergripande ansvar för att säkra framgången i bolagets satsningar. Detta kommer bland annat att innefatta utvecklingen av digital försäljning och en förbättrad digital gästupplevelse.

– Att jobba med digitalisering av hotellbranschen är som att komma hem ­– det är ett drömjobb. Jag har mycket att bidra med och ambitiösa mål om starka resultat. Förutom digitalisering och e-handel brinner jag för varumärken och försäljning, säger Anna Rosang, Chief Commercial Officer för Winn Hotel Group.

Med Rosangs omfattande erfarenhet och ledarskap ser Winn Hotel Group fram emot att nå sina ambitiösa mål, inklusive lanseringen av det nya Clarion-hotellet i Södertälje, planerat att öppna i slutet av 2025.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 15:50
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 15:50

DEBATT: NPF-anpassa våra skolor i större utsträckning

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna. Foto: Liza Simonsson

Svar på insändare: Lärandet får inte anpassas bort

Jag minns min skolgång på 90-talet. Även om den ägde rum i Finland och inte i Sverige så finns det både likheter och skillnader. Jag tänker ofta på de mer utmanande eleverna i klassrummet, som de stökiga killarna.

Jag tänker på en tjej med en fysisk funktionsnedsättning, som tvingades gå runt skolbyggnaden under varje idrottslektion. Jag tänker också på mig själv, som hade svårt att somna på nätterna och fick rådet att sjunga godnatt visor i mitt huvud för att hitta lugn.

Jag behövde mer stöd och hjälp än bara enkla råd från min lärare. Satu, som var tvungen att promenera runt skolbyggnaden, krävde mer meningsfulla och anpassade idrottslektioner, medan de stökiga killarna var i behov av ett individuellt anpassat stöd för sin skolgång.

”Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag”

Liberalernas Metin Hawsho längtar i ett inlägg efter bättre eller kanske svunna tider. Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag, till exempel disciplin och respekt för läraren. Men det jag är glad över nu är att vi ser varje individ och gör anpassningar för att varje unikt barn ska få det stöd det behöver. Att arbeta enskilt med en vuxen i ett separat rum är en anpassning. Att gå till biblioteket i mindre grupper är en annan. Det känns som att Hawsho blandar ihop äpplen och päron när han identifierar just ”anpassningar” som ett problem, när problemet egentligen ligger någon annanstans.

(Annonslänk)

Jag tycker inte att vi gör tillräckligt idag, utan måste satsa på anpassningar i större utsträckning. Kristdemokraterna anser att alla skolor i Södertälje bör vara anpassade för NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). En NPF-anpassad skola innebär bland annat att man inte behöver ha en specifik diagnos för att få tillgång till olika hjälpmedel och att alla som arbetar på skolan har goda kunskaper om NPF.

Att vara inriktad mot NPF handlar om att tänka om och använda resurserna på bästa möjliga sätt. Här är bemötande och förståelse nyckelbegrepp. Fysiska anpassningar i klassrummet kan vara ergonomiska stolar med fjädring, justerbara ståbord, avskärmade arbetsplatser och inbjudande säckstolar. Lärare på en NPF-anpassad skola har generellt en väl synlig lektionsplan på tavlan, där syftet med varje uppgift förklaras, inklusive tydlig inledning, avslutning och redovisning av arbetsområdet.

Vad är det egentligen i ovannämnda anpassningar som ”anpassar bort” lärandet enligt Liberalerna?

Anna Syrjänen
Gruppledare, Kristdemokraterna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 13:37
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors