Företag i fokus:

Ledaren döms till fängelse efter den grova utpressningen

IMG_9516

FOTO: Ur polisens förundersökning.

Den person som pekas ut av polisen som ledare för ett kriminellt nätverk i Södertälje döms till fängelse.

Tre personer, från Stockholm, Södertälje och Nykvarn, från ett kriminellt nätverk greps och åtalades för grov utpressning av en företagare i Södertälje. En av personerna, en 28-årig man, bedöms av polis ha en ledande roll i en konflikt mellan kriminella gäng i Södertälje.

Det var under perioden oktober till november som 28-åringen, tillsammans med två andra män, 20 och 21 år gamla som misstänktes för medhjälp till försök till grov utpressning, utsattes en företagare för hot och krav på betalning av en påstådd skuld.

”Du är skuldsatt nu eftersom du har sagt mitt namn. Du måste betala 50 000 kr på grund av det, du har 48 timmar på dig att hämta dem.”, ska 28-åringen ha sagt till företagaren.

Trots flera försök att lösa sig ut ur situationen fortsatt männen att pressa honom och dennes familj. Företagaren beslutade slutligen att kontakta polis och upprättade en anmälan, men valde även att flytta från landet efter oro om sin egen säkerhet.

Rättegången mot männen inleddes den 13 mars och nu meddelar domstolen sitt beslut i ärendet.

De två unga männen som misstänktes för medhjälp till försök till grov utpressning frias, men 28-åringen döms i tingsrätten. Mannen som polisen pekar ut som ledare för ett kriminellt nätverk och tillhör falangen i Saltskog dömds till ett års fängelse.

Läs även: – Utpressad familj lämnar Sverige – ”Ohållbart att bo här”

Misstänkta utpressarna och den utsatta företagaren. FOTO: Ur polisens förundersökning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2023 17:16
Senast uppdaterad: 31 mars 2023 17:17

Ministern besökte olika initiativ i Södertälje

IMG_0338

Liberalens gruppledare, Metin Hawsho och partiledaren Johan Pehrson på besök hos lokala företagare i Södertälje.
Foto: Privat

Minister Johan Pehrson (L) besökte nyckelinstitutioner i Södertälje för att bedöma framstegen inom integration och sysselsättning, med fokus på unga och utrikesfödda kvinnor.

På onsdagen spenderade arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson en produktiv dag i Södertälje, med fokus på att förstå och stärka lokala insatser för bättre integration och utbildning. Pehrson besökte Hovsjöskolan och idrottsföreningen Lebi för att diskutera vikten av utbildning och en engagerande fritid för att skapa en tryggare och mer inkluderande samhällsmiljö.

Telge Tillväxt, som har visat lovande resultat i att hjälpa unga med utländsk bakgrund och utrikesfödda kvinnor att övergå från arbetslöshet till anställning, var också en del av minister Pehrsons agenda. Detta initiativ fångade särskilt minister Pehrsons intresse, i linje med regeringens satsning från juni 2023 för att förbättra arbetsmarknadsförhållandena för utrikesfödda kvinnor.

– Trots rådande konjunkturläge så har ungdomsarbetslösheten i Södertälje kommun minskat under 2023 och jag kan definitivt säga att Telge Tillväxt har varit en medverkande faktor, säger Johanna Kock, vd för Telge Tillväxt.

Johanna Kock, vd för Telge Tillväxt och Johan Pehrson
Foto: Per Han

Under sitt besök vid Telge Tillväxt hade minister Pehrson tillfälle att interagera med några av de unga konsulterna, delge dem sin resa genom arbetslivet – från att sälja kokosbollar till att arbeta på en bensinstation – och betona utbildningens fundamentala betydelse.

– Jag tycker att Telge Tillväxt har ett bra anslag med ett starkt fokus på att människor ska komma in på arbetsmarknaden. De har varit framgångsrika på att samarbeta med näringslivet, nära den verkliga arbetsmarknaden. Och de goda resultaten imponerar, säger Johan Pehrson i ett pressmeddelande.

Genom sina besök vid Hovsjöskolan och idrottsföreningen Lebi belyste Pehrson ytterligare den centrala roll som utbildning och aktiv fritid har för att främja en säkrare och mer integrerad samhällsstruktur.

Metin Hawsho och partiledaren Johan Pehrson
Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 07:30
Senast uppdaterad: 5 april 2024 11:19

Två gripna för anlagd brand i Vallentuna

Brandkår

Arkivbild

Två män från Södertälje står misstänkta för inblandning i en brand som drabbade en livsmedelsbutik och dess grannverksamheter i Vallentuna förra året.

En allvarlig brand utbröt natten till den 12 oktober 2023, vilken startade vid entrémattan till en livsmedelsbutik i Vallentuna. Händelsen ledde till att lokalen snabbt fylldes av rök, vilket inte bara påverkade butiken utan även intilliggande företag. Den intensiva rökutvecklingen väckte snabbt misstankar om att branden varit anlagd.

Efter en utredning har nu åklagare formellt begärt att två män ska häktas, misstänkta för involvering i den anlagda branden. De misstänka, en 38-årig man och en 41-årig man, båda bosatta i Södertälje, greps under onsdagsmorgonen och är nu misstänkta för grov mordbrand.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 05:11
Senast uppdaterad: 5 april 2024 05:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors