Företag i fokus:

Ni lärare bör tänka på hur ni kommunicerar med oss

skola-elever-larare

Foto: Pxhere.

Varje dag, bokstavligen varje dag, åker jag på hemringning av lärarna. Det kan vara allt från tuggummi i munnen till mobilen i fickan. Det är så onödiga hemringningar som läraren väljer att utföra. Är det verkligen nödvändigt och varför är vår relation så dålig?

Jag får hemringning varje dag, men känner själv att det inte är nödvändiga samtal. Hemringningar inte är lösningen på problemen utan det är relationen mellan eleven och läraren som brister. Det är relationen som avgör om man som elev vill lära sig av sina misstag.

Väljer läraren att ständigt ringa hem till mina föräldrar istället för att diskutera situationen med mig och förklara konsekvenserna, samt motivera mig till att vilja förstå mina misstag så kommer jag som elev inte vilja lyssna och göra bättre ifrån mig.

Väljer du som lärare att istället kommunicera med mig och förklara mina misstag på ett lugnt och sansat sätt, så garanterar jag att att vår relation kommer bli bättre. Jag som elev vill förbättras.

Du som lärare kanske anser att det är något som ska diskuteras hemma, samt att föräldrarna ska ta ansvar och se till att barnen gör rätt för sig i skolan. Men ni glömmer att en större del av våra dagar spenderas i skolan. Ert sätt att kommunicera med oss elever kan ibland ske aggressivt och högljutt, som leder till att eleven distansera sig. Det blir otryggt för oss elever som tappar fortroendet och leder till att vi inte alls kommer lyssna på er. Vi elever hör högljudda och frustrerade lärare dagligen, så högljudda att hela skolan skakar.

Vill ni nå oss elever är det hög tid att tänka till. Svaret på vår vårt beteende ligger i hur ni kommunicerar med oss. Inte alltid, men oftast. Ni ska vara våra förebilder och föregå med gott exempel, inte vara våra mardrömmar. 

En som är trött lärarnas beteende

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors