Företag i fokus:

Ni lärare bör tänka på hur ni kommunicerar med oss

skola-elever-larare

Foto: Pxhere.

Varje dag, bokstavligen varje dag, åker jag på hemringning av lärarna. Det kan vara allt från tuggummi i munnen till mobilen i fickan. Det är så onödiga hemringningar som läraren väljer att utföra. Är det verkligen nödvändigt och varför är vår relation så dålig?

Jag får hemringning varje dag, men känner själv att det inte är nödvändiga samtal. Hemringningar inte är lösningen på problemen utan det är relationen mellan eleven och läraren som brister. Det är relationen som avgör om man som elev vill lära sig av sina misstag.

Väljer läraren att ständigt ringa hem till mina föräldrar istället för att diskutera situationen med mig och förklara konsekvenserna, samt motivera mig till att vilja förstå mina misstag så kommer jag som elev inte vilja lyssna och göra bättre ifrån mig.

Väljer du som lärare att istället kommunicera med mig och förklara mina misstag på ett lugnt och sansat sätt, så garanterar jag att att vår relation kommer bli bättre. Jag som elev vill förbättras.

Du som lärare kanske anser att det är något som ska diskuteras hemma, samt att föräldrarna ska ta ansvar och se till att barnen gör rätt för sig i skolan. Men ni glömmer att en större del av våra dagar spenderas i skolan. Ert sätt att kommunicera med oss elever kan ibland ske aggressivt och högljutt, som leder till att eleven distansera sig. Det blir otryggt för oss elever som tappar fortroendet och leder till att vi inte alls kommer lyssna på er. Vi elever hör högljudda och frustrerade lärare dagligen, så högljudda att hela skolan skakar.

Vill ni nå oss elever är det hög tid att tänka till. Svaret på vår vårt beteende ligger i hur ni kommunicerar med oss. Inte alltid, men oftast. Ni ska vara våra förebilder och föregå med gott exempel, inte vara våra mardrömmar. 

En som är trött lärarnas beteende

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors