Företag i fokus:

Nytt beslut: ”Dråpslag för unga och företag”

Kaffe Anställd pexels-photo-302898

Foto: Pexels.

Den 1 april gjorde den ”borgerliga” regeringen det dyrare för företag att anställa unga människor. Det är tyvärr inget dåligt skämt.

Först och främst så blir det svårare för ungdomar att få arbete, ibland sitt första jobb. Det är ett missriktat beslut från Tidö-avtalets partier.

Alla företag med unga anställda i ålder 19–23 år behöva betala full arbetsgivaravgift. En skattechockhöjning på 11,69 procentenheter. Till exempel: för ett företag som har en ung människa anställd med 25 000 kr i lön, innebär det nästan 3 000 kr i ökade kostnader. Varje månad.

Det som var gemensam borgerlig politik under Alliansen – att göra det lättare för företag och billigare att anställa – rullas nu tillbaka av regeringen.

Och detta i ett läge när många företag går på knäna och arbetslösheten riskerar att stiga. Besöksnäringen och handeln finns över hela landet och är otroligt viktiga i att se till att det går att leva, bo och jobba både i stan och på landsbygden. När butiker, restauranger och caféer stänger och skyltfönster blir mörka och tomma. Då slocknar ytterligare en del av livslusten lokalt.

För oss i Centerpartiet är det självklart att företagens förutsättningar måste bli bättre för att kunna vända utvecklingen. Vi står (fortsatt) för en politik som ser till att få fler företag att växa och anställa, inte minst ungdomar, i hela landet. Att det inte är det för regeringspartierna är anmärkningsvärt.

Tage Gripenstam, gruppledare Centerpartiet
Leif Åhlin, ordförande Centerpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 15:42
Senast uppdaterad: 7 april 2023 15:42

Kommunen stänger tillfälligt av väg för ombyggnad

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa.

Under veckorna 27-32 kommer Södra Järnvägsgatan i Järna att vara avstängd på grund av ett omfattande ombyggnadsarbete utfört av Telge nät.

Södra Järnvägsgatan genomgår för närvarande ombyggnad, och i den aktuella fasen krävs en avstängning mellan Åsgatan och Sandtorpsvägen. Telge nät kommer att byta ut ledningar under gatan, och sedan kommer sträckningen att renoveras med ny stenläggning och beläggning.

Från och med den 1 juli kommer busshållplatserna temporärt att placeras längs Åsgatan, istället för vid Järna station. Pendeltåg och bussresenärer kommer att få hjälp av hållplatsvärdar från Nobina/SL under den första veckan av avstängningen. Arbetet förväntas vara klart i mitten av augusti.

Bild: Södertälje kommun.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 15:15
Senast uppdaterad: 6 juli 2023 15:15

INSÄNDARE: Vi fortsätter att utvecklas och behåller ambitionen

Aljosa

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

I Södertälje fortsätter vi utveckla stadskärnan och behåller ambitionen att få utmärkelsen Årets Stadskärna ett annat år.

Vi var finalister, hoppfulla och peppade på att höra vem som skulle ta hem utmärkelsen Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskonferens med 520 deltagare från hela landet. Södertälje har strävat mot målet i tio år och många värdefulla personer har jobbat engagerat och med stor passion för vår stad, men när vinnaren presenterades stod det inte Södertälje – det stod Malmö.

Besvikelsen var kännbar i vår grupp med representanter från näringsliv, fastighetsägare och kommun.

På ett sätt kände vi oss ändå som vinnare, för Södertälje har gjort en fantastisk förflyttning och utvecklingsresa när man ser till vår stads utgångsläge. Här finns en styrka, positiv attityd och gemenskap som formats av de utmaningar vi mött tillsammans under åren, och hur vi vänt motgångar till möjligheter. Allt detta hade vi samlat i en gedigen ansökan, och vi skapade en unik filmserie som summerar stadens resa.

Under årskonferensen i Helsingborg märktes att Södertälje blivit en snackis. Vi mötte glada branschkollegor som hjärtligt hejade på oss. Vi överraskades också av den starka uppbackning och engagemang vi fick från nya bekantskaper som följt Södertäljes utveckling. En värmande känsla.

Innan prisutdelningen togs de tre städernas representanter upp på scen för presentation och diplomutdelning. Då hördes det tydligt av alla hejarop och applåder vilket starkt stöd Södertälje har runtom i landet. Vår stads resa inspirerar andra. Det är något vi verkligen bär med oss.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Självklart tyckte vi att det var dags för Södertälje att få det positiva erkännande staden jobbat så hårt för, och även om finalplatsen också är ett kvitto på framgång hade själva vinsten gett Södertälje den extra boost vi tycker staden förtjänar.

Men resan var väldigt positiv också. Vi har ytterligare förstärkt våra relationer, vårt band till varandra och ”vi-känslan”, och fortsätter arbetet i stadskärnan med gemensamma krafter och positiva framtidsvisioner för Södertälje.

Södertäljes resa är därmed långt ifrån slut. På många sätt är vi bara i början av en fantastisk utvecklingsperiod för staden. Vi ser fram emot det nya hotellet vid Maren och kommunens renovering av Marenplan, utvecklingen av Slussholmen och de spännande möjligheterna Lunakvarteret står inför.

Juryn gav oss värdefull feedback. De berömde vårt samarbete och hur vi fått in idrotten och storföretag som Scania i stadskärnan, hur Stora Torget blivit en levande plats samt hur vi samarbetar kring trygghetsskapande åtgärder.

Juryn uppmärksammade också vår kommunikation. Hur vi når ut till verksamheter, medlemmar och medborgare och har skapat en helt egen identitet. Att vi har förmedlat utvecklingen både till juryn och medborgarna, och genom filmer och mätmetoder verkligen visat på de fysiska förändringarna i vår stad.

Visst finns det områden vi behöver utveckla och förbättra än mer. Vi måste visa upp effekterna av de nya mötesplatser som har skapats och som kommer att skapas. Dessutom behöver vi stärka dialogen och samarbetet mellan stadens fastighetsägare ytterligare.

Vi genomgår just nu också en tuff ekonomisk period och strukturomvandling där verksamheter läggs ner både i Södertälje och resten av landet. En avgörande fråga för framtiden är hur vi jobbar med utbudet och skapar en lockande helhet i våra stadskärnor.

Men vi kan med stolthet säga att Södertälje är på rätt väg. Vi behåller vår ambition att bli Årets Stadskärna inom en snar framtid. Vi håller huvudet högt och siktar mot stjärnorna. Södertälje kommer få sin revansch. Varmt välkommen med på resan.

Se filmserien om Södertäljes utveckling på sodertaljecity.se/resan

Aljoša Lagumdžija
VD, Södertälje City

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors