Företag i fokus:

Nytt beslut: ”Dråpslag för unga och företag”

Kaffe Anställd pexels-photo-302898

Foto: Pexels.

Den 1 april gjorde den ”borgerliga” regeringen det dyrare för företag att anställa unga människor. Det är tyvärr inget dåligt skämt.

Först och främst så blir det svårare för ungdomar att få arbete, ibland sitt första jobb. Det är ett missriktat beslut från Tidö-avtalets partier.

Alla företag med unga anställda i ålder 19–23 år behöva betala full arbetsgivaravgift. En skattechockhöjning på 11,69 procentenheter. Till exempel: för ett företag som har en ung människa anställd med 25 000 kr i lön, innebär det nästan 3 000 kr i ökade kostnader. Varje månad.

Det som var gemensam borgerlig politik under Alliansen – att göra det lättare för företag och billigare att anställa – rullas nu tillbaka av regeringen.

Och detta i ett läge när många företag går på knäna och arbetslösheten riskerar att stiga. Besöksnäringen och handeln finns över hela landet och är otroligt viktiga i att se till att det går att leva, bo och jobba både i stan och på landsbygden. När butiker, restauranger och caféer stänger och skyltfönster blir mörka och tomma. Då slocknar ytterligare en del av livslusten lokalt.

För oss i Centerpartiet är det självklart att företagens förutsättningar måste bli bättre för att kunna vända utvecklingen. Vi står (fortsatt) för en politik som ser till att få fler företag att växa och anställa, inte minst ungdomar, i hela landet. Att det inte är det för regeringspartierna är anmärkningsvärt.

Tage Gripenstam, gruppledare Centerpartiet
Leif Åhlin, ordförande Centerpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 15:42
Senast uppdaterad: 7 april 2023 15:42

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors