Företag i fokus:

Nytt beslut: ”Dråpslag för unga och företag”

Kaffe Anställd pexels-photo-302898

Foto: Pexels.

Den 1 april gjorde den ”borgerliga” regeringen det dyrare för företag att anställa unga människor. Det är tyvärr inget dåligt skämt.

Först och främst så blir det svårare för ungdomar att få arbete, ibland sitt första jobb. Det är ett missriktat beslut från Tidö-avtalets partier.

Alla företag med unga anställda i ålder 19–23 år behöva betala full arbetsgivaravgift. En skattechockhöjning på 11,69 procentenheter. Till exempel: för ett företag som har en ung människa anställd med 25 000 kr i lön, innebär det nästan 3 000 kr i ökade kostnader. Varje månad.

Det som var gemensam borgerlig politik under Alliansen – att göra det lättare för företag och billigare att anställa – rullas nu tillbaka av regeringen.

Och detta i ett läge när många företag går på knäna och arbetslösheten riskerar att stiga. Besöksnäringen och handeln finns över hela landet och är otroligt viktiga i att se till att det går att leva, bo och jobba både i stan och på landsbygden. När butiker, restauranger och caféer stänger och skyltfönster blir mörka och tomma. Då slocknar ytterligare en del av livslusten lokalt.

För oss i Centerpartiet är det självklart att företagens förutsättningar måste bli bättre för att kunna vända utvecklingen. Vi står (fortsatt) för en politik som ser till att få fler företag att växa och anställa, inte minst ungdomar, i hela landet. Att det inte är det för regeringspartierna är anmärkningsvärt.

Tage Gripenstam, gruppledare Centerpartiet
Leif Åhlin, ordförande Centerpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 15:42
Senast uppdaterad: 7 april 2023 15:42

Det upptäckta slukhålet har åtgärdats

D041B600-FB40-4442-8CFE-0BA99001C602

Foto: Alexander Isa

I måndags upptäcktes ett slukhål vid Slussbron, med en diameter på en halvmeter och en djup på en meter. Ett körfält stängdes av och efter flera dagars arbete är nu skadan åtgärdad.

Under veckan har Slussgatan varit avspärrad vid platsen där ett slukhål upptäcktes förra helgen. På grund av ledningar vid vägen, som krävde försiktig utgrävning, tog arbetet längre tid än förväntat.

Orsaken till skadan var en läcka som uppstod i en ledning på platsen. Enligt uppgifter berodde läckan både på det kraftiga regnet och på att någon tidigare hade borrat igenom ledningen, men det är oklart när detta inträffade.

Under torsdagen har hålet blivit återstängt och på fredagsmorgonen påbörjades arbetet med att asfaltera området.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juli 2023 11:23
Senast uppdaterad: 7 juli 2023 11:23

Berusad knivman greps i centrala Södertälje

730F65B8-D1C9-4595-B059-83290484B8D0

Arkivbild.

En berusad man viftade med en kniv i centrala Södertälje, men tack vare allmänheten kunde mannen snabbt gripas av polis.

På torsdagskvällen, vid 22-tiden, larmades polisen till en park i centrala Södertälje angående en knivman. Enligt polisens uppgifter hade mannen en kniv gömd innanför jackan som han viftade med. En polispatrull som befann sig i närheten blev tillkallad av personer som hade observerat knivmannen.

När mannen fick syn på polisen försökte han springa från platsen, men polisen hann ikapp och kunde gripa den berusade mannen i 25-årsåldern. Det är ännu oklart om polisen misstänker att han har begått något brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juli 2023 09:02
Senast uppdaterad: 7 juli 2023 09:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors