Företag i fokus:

Tandläkare från Södertälje förlorar sin legitimation

Tandläkare

Foto: Pexels

Hösten 2021 beslutade sjukvårdens ansvarsnämnd att bevilja en kritiserad tandläkare att fortsätta praktisera sitt yrke. Nu har tandläkarens legitimation dragits in då domstolen bedömt att han varit tillräckligt oskicklig.

Det var genom Försäkringskassan som IVO, Inspektionen för vård och omsorg, fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket i sin tur äventyrat patienternas säkerhet.

IVO anmälde en tandläkaren från Södertälje till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) för att han misskött sitt arbete till den grad att hans legitimation borde återkallas.

Enligt utredningen hade tandläkaren inte fört journal över behandlingar, och det fanns brister i patientjournaler där tänder extraherats utan diagnoser eller på tveksamma röntgenunderlag. Men Ansvarsnämnden avslog IVO:s yrkande om att återkalla tandläkarens legitimation och beslutade att han skulle gå på prövotid i tre år och framförde att om tandläkaren inte följer prövotiden riskerade legitimationen att återkallas enligt patientsäkerhetslagen.

IVO överklagade ansvarsnämndens beslut och fallet togs upp i Förvaltningsrätten som nu meddelar sin bedömning.

Domstolen beslutar att gå IVOs linje och menar att tandläkaren varit tillräckligt oskicklig, framförallt i sin journalföring, för att bli av med sin legitimation.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2023 09:33
Senast uppdaterad: 7 april 2023 09:33

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors