Företag i fokus:

Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Slussholmen

Slussholmen. Visionsskiss: Systra.

Sommaren 2022 fick PEAB uppdraget att bygga klart arbetet med Slussholmen efter den tidigare entreprenören. Nu presenterar kommunen visionsskisser för hur området kan se ut när det står färdigt i framtiden.

Slussholmen Södertälje kommer att bli en plats för alla invånare och besökare med flera nya faciliteter. Bland annat en bryggpromenad längs vattnet, restaurang- eller caféverksamhet och en hängmatta som går ut över vattnet.

”På Lotsudden kommer det även att bli någon form av café/restaurangverksamhet, och platsen runtom kommer fortsatt vara offentlig även för de som inte köper något i restaurangen. Här kommer också en bit av den naturliga strandkanten bevaras, även om bad inte är lämpligt i Maren.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Området blir en plats för goda möjligheter för rekreation och avkoppling, samtidigt som tusentals båtar slussar igenom Nordens största handelssluss precis intill.

Café/restaurangverksamhet på Lotsudden. Visionsskiss: Nyréns arkitekter.

En bryggpromenad som är bredare än den nuvarande bryggan kommer att byggas och en amfiteater med trappor kommer att erbjuda sittplatser för besökare med Maren som utsikt.

Visionen om en ny park i området har funnits sedan år 2014 och 2015 började de första skisserna. Den detaljplanen som visar hur Slussholmen kommer att se ut är just nu under utveckling och kommer att läggas ut för samråd senare i år. Med fokus på en synliggjord kulturmiljö, platser för alla – särskilt för barn, parkvänliga trafikförutsättningar och ökad vattenkontakt och tillgängliga grönytor så kommer Slussholmen att bli en uppskattad plats i Södertälje.

Det nya Slussholmen kommer att samordnas med arbetet som pågår vid Maren, där ett nytt hotell byggs och Marenplan förnyas.

Amfiteatern vid Maren med gradänger ger många sittplatser med utblick över vattnet. Visionsskiss: Systra. 

Hängmattor över vattnet var ett av önskemålen som kom fram under medborgardialoger med invånare. Visionsskiss: Systra. 

Vision över hur det nya Slussholmen kan se ut på vintern. Visionsskiss: Systra

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2023 18:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:35

Vill du lära dig koda? Då bör du se hit

f9d39ac8-3fb6-4e93-99bc-aaa3b2f67d6b

Foto: Pontus Johansson

Har du intresse för teknik och programmering och vill lära dig koda? Då ska du passa på att vara på plats när NTI Gymnasiet i Södertälje anordnar ett kodningsevenemang.

Evenemanget anordnas för unga i samarbete med EU Code Week med syfte att främja kodning och digitala färdigheter på ett underhållande sätt. Under evenemanget erbjuder skolan workshops öppna för allmänheten och elever i årskurs 8 och 9.

Den 19 oktober bjuder skolan in allmänheten till ett öppet hus, där besökare kan utforska skolans makerspace. Dagen därpå, den 20 oktober, välkomnar skolan bokade årskurs 9-klasser till workshops om programmering.

– Vi vill sprida kunskap om programmering till unga och inte minst till fler tjejer. Sverige stannar om vi inte får fler att bli intresserade av programmering och ny teknik. Teknikbranschen skriker efter tjejer med teknik- och programmeringskompetens. Att kunna bidra till att fler tjejer söker sig till tekniska utbildningar är därför en hjärtefråga för mig, säger Malin Gustafsson, rektor på NTI Gymnasiet i Södertälje. 

För andra året i rad får högstadieelever, under EU Code Week, chansen att träffa teknik- och IT-elever på skolan, som öppnar upp sitt makerspace för de yngre deltagarna. Samtliga 26 skolor runt om i landet inom NTI Gymnasiet, inklusive Södertälje, deltar i evenemanget.

– Vårt mål är att fler unga ska bli nyfikna på tekniska innovationer och förstå att de kan få verktygen för att vara med och skapa framtidens tekniska lösningar, utveckla spel eller designa nya produkter, säger Malin Gustafsson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 12:49

Taket för rot-avdraget höjs – ”Besvärligt ekonomiskt läge”

Finansminister Elisabeth Svantesson. Pressbild

Finansminister Elisabeth Svantesson. Pressbild

Regerigen höjer taket för rot-avdraget nästa år. Bland annat höjs taket för rotavdraget tillfälligt för att öka efterfrågan på ROT-arbeten

Rotavdraget ändras under 2024 bland annat för att stödja bygg- och bostadssektorn. Regeringen föreslår att taket för rotavdraget temporärt höjs från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person under 2024, samt att det införs separata tak för rot- och rutavdraget.

– Vi befinner oss i ett besvärligt ekonomiskt läge där många företag pressas hårt av inflationen. Detta drabbar inte minst byggsektorn som möter ökade priser och minskad efterfrågan. Därför går vi nu fram med ett förslag om en tillfällig höjning av taket för rotavdraget för att stötta byggsektorn genom att öka efterfrågan på ROT-arbeten, säger finansminister Elisabeth Svantesson.

(Annonslänk)

Året innan använde hushållen tillsammans rotavdrag på nästan 12 miljarder kronor. Med det nya förslaget förväntas regeringen förlora skatteintäkter på 960 miljoner kronor under 2024.

Förslaget planeras att träda i kraft den 1 juli 2024 och det temporärt höjda taket ska gälla under hela året 2024. Det kommer dock bara vara möjligt att utnyttja 50 000 kronor i rotavdrag under första halvåret 2024.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 20:53
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 20:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors