Företag i fokus:

Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Slussholmen

Slussholmen. Visionsskiss: Systra.

Sommaren 2022 fick PEAB uppdraget att bygga klart arbetet med Slussholmen efter den tidigare entreprenören. Nu presenterar kommunen visionsskisser för hur området kan se ut när det står färdigt i framtiden.

Slussholmen Södertälje kommer att bli en plats för alla invånare och besökare med flera nya faciliteter. Bland annat en bryggpromenad längs vattnet, restaurang- eller caféverksamhet och en hängmatta som går ut över vattnet.

”På Lotsudden kommer det även att bli någon form av café/restaurangverksamhet, och platsen runtom kommer fortsatt vara offentlig även för de som inte köper något i restaurangen. Här kommer också en bit av den naturliga strandkanten bevaras, även om bad inte är lämpligt i Maren.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Området blir en plats för goda möjligheter för rekreation och avkoppling, samtidigt som tusentals båtar slussar igenom Nordens största handelssluss precis intill.

Café/restaurangverksamhet på Lotsudden. Visionsskiss: Nyréns arkitekter.

En bryggpromenad som är bredare än den nuvarande bryggan kommer att byggas och en amfiteater med trappor kommer att erbjuda sittplatser för besökare med Maren som utsikt.

Visionen om en ny park i området har funnits sedan år 2014 och 2015 började de första skisserna. Den detaljplanen som visar hur Slussholmen kommer att se ut är just nu under utveckling och kommer att läggas ut för samråd senare i år. Med fokus på en synliggjord kulturmiljö, platser för alla – särskilt för barn, parkvänliga trafikförutsättningar och ökad vattenkontakt och tillgängliga grönytor så kommer Slussholmen att bli en uppskattad plats i Södertälje.

Det nya Slussholmen kommer att samordnas med arbetet som pågår vid Maren, där ett nytt hotell byggs och Marenplan förnyas.

Amfiteatern vid Maren med gradänger ger många sittplatser med utblick över vattnet. Visionsskiss: Systra. 

Hängmattor över vattnet var ett av önskemålen som kom fram under medborgardialoger med invånare. Visionsskiss: Systra. 

Vision över hur det nya Slussholmen kan se ut på vintern. Visionsskiss: Systra

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2023 18:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:35

Läkare anmäld till IVO för oskicklighet

2021_12_lakare-Pixnio

Foto: Pixnio

Ansvarsnämnden för Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har konstaterat att en läkare i Södertälje brister i sin yrkesutövning. Nu har myndigheten beslutat en treårig prövotid för att säkerställa patientsäkerheten.

Södertäljeläkaren har anmälts för oskicklighet i sin yrkesutövning efter en utredning vid en vårdcentral i Eskilstuna, där han tidigare arbetade och där hans brister upptäcktes.

Bland bristerna märktes bristfällig dokumentation i patientjournalerna, felaktiga slutsatser och bristande uppföljning av patienter. Dessutom fanns misstankar om överdriven förskrivning av läkemedel för sömnen och tvivelaktiga ändringar i läkemedelsdoser för vissa patienter.

IVO:s ansvarsnämnd har nu beslutat att under prövotiden kräva kompetenshöjande åtgärder. För att kunna återgå till sitt arbete som läkare under kontrollerade förhållanden måste läkaren fortbilda sig teoretiskt och praktiskt.

Under prövotiden ska han också arbeta under handledning av en legitimerad läkare med specialistkompetens inom allmänmedicin.

IVO har beslutat om en treårig prövotid som ska påbörjas snarast efter beslutet, dock senast inom två månader.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 12:50
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 12:50

Populära butiken öppnar sin andra enhet i Södertälje

991cdabc592e09c4_org-1

Jan Nyberg, vd för Normal i Sverige. Foto: Pressbild

År 2013 öppnade Normal dörrarna till sin allra första butik. Tio år senare har de över 500 butiker och snart öppnar de sin andra enhet i Södertälje.

Första butiken öppnades i Silkeborg i Danmark våren 2013. I dag finns kedjan i Danmark, Norge, Portugal, Holland, Frankrike, Finland och Sverige och omsatte över en miljard kronor enbart i Sverige förra året.

Två butiker i Södertälje på fem år.
Kedjan, som öppnade sin första butik i Telgehuset i november 2018, väljer nu att expandera i Södertälje. I en lokal som omfattar en yta på över 500 kvadratmeter i Weda, vid Systembolagets nya enhet, pågår renoveringen för fullt.

Den danska butikskedjan förväntas öppna sina dörrar innan årsskiftet.

Pressbild: Normal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 08:39
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 08:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors