Företag i fokus:

Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Slussholmen

Slussholmen. Visionsskiss: Systra.

Sommaren 2022 fick PEAB uppdraget att bygga klart arbetet med Slussholmen efter den tidigare entreprenören. Nu presenterar kommunen visionsskisser för hur området kan se ut när det står färdigt i framtiden.

Slussholmen Södertälje kommer att bli en plats för alla invånare och besökare med flera nya faciliteter. Bland annat en bryggpromenad längs vattnet, restaurang- eller caféverksamhet och en hängmatta som går ut över vattnet.

”På Lotsudden kommer det även att bli någon form av café/restaurangverksamhet, och platsen runtom kommer fortsatt vara offentlig även för de som inte köper något i restaurangen. Här kommer också en bit av den naturliga strandkanten bevaras, även om bad inte är lämpligt i Maren.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Området blir en plats för goda möjligheter för rekreation och avkoppling, samtidigt som tusentals båtar slussar igenom Nordens största handelssluss precis intill.

Café/restaurangverksamhet på Lotsudden. Visionsskiss: Nyréns arkitekter.

En bryggpromenad som är bredare än den nuvarande bryggan kommer att byggas och en amfiteater med trappor kommer att erbjuda sittplatser för besökare med Maren som utsikt.

Visionen om en ny park i området har funnits sedan år 2014 och 2015 började de första skisserna. Den detaljplanen som visar hur Slussholmen kommer att se ut är just nu under utveckling och kommer att läggas ut för samråd senare i år. Med fokus på en synliggjord kulturmiljö, platser för alla – särskilt för barn, parkvänliga trafikförutsättningar och ökad vattenkontakt och tillgängliga grönytor så kommer Slussholmen att bli en uppskattad plats i Södertälje.

Det nya Slussholmen kommer att samordnas med arbetet som pågår vid Maren, där ett nytt hotell byggs och Marenplan förnyas.

Amfiteatern vid Maren med gradänger ger många sittplatser med utblick över vattnet. Visionsskiss: Systra. 

Hängmattor över vattnet var ett av önskemålen som kom fram under medborgardialoger med invånare. Visionsskiss: Systra. 

Vision över hur det nya Slussholmen kan se ut på vintern. Visionsskiss: Systra

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2023 18:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:35

Slussprojektet: – ”Medvetna om att vi stört närboende”

ResourceQuery-2

Foto: Trafikverket

Arbetet med Södertälje sluss och kanal är i full gång med planerad färdigställande 2026. De nya anläggningarna förväntas inte bara förbättra transporteffektiviteten utan även öka sjösäkerheten.

Arbetet med att förnya Södertälje sluss och kanal går framåt i full fart. Denna omfattande projekt innefattar spontningsarbete, konstruktionen av en ny sluss, broar, krönbalkar och anläggande av gång- och cykelvägar, allt i olika etapper. Den förväntade slutförandetiden är satt till 2026.

De förbättrade sluss- och kanalanläggningarna förväntas ha en positiv inverkan på godstransporterna i regionen, med ökad hållbarhet och effektivitet som huvudfokus. Genom att möjliggöra passage för större fartyg på farleden förväntas även avlastningen av vägnätet, vilket stöder målet att överföra en större del av godstransporterna till järnvägar och sjöfarten.

Pågående spontningsarbete vid Saltsjöbron. Foto: Trafikverket.

För närvarande pågår intensiva och högljudda arbeten i den södra kanalen, och dessa förväntas avslutas under oktober.

– Vi är medvetna om att vi stört närboende och vill passa på att tacka för allas förståelse, säger projektledare Tobias Kednert.

I början av september meddelade Trafikverket att Slussbron stänger i tre år i samband med arbetet och förväntas att öppna återigen under 2026.

Över 2000 fordon passerar Slussbron varje dag. Foto: Trafikverket

Senare under hösten kommer en annan entreprenör från Sjöfartsverket att fortsätta sina projekt i den södra kanalen. Deras huvuduppgifter kommer att omfatta markarbete och betonggjutning.

Dessutom kommer de att behöva borra ett tiotal stag för att installera hamnspecifik utrustning, såsom fendrar och pollare. Även om ljudnivån kan förväntas minska kommer arbetet i området att pågå fram till hösten 2025.

Läs även: – Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:55

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors