Företag i fokus:

Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Slussholmen

Slussholmen. Visionsskiss: Systra.

Sommaren 2022 fick PEAB uppdraget att bygga klart arbetet med Slussholmen efter den tidigare entreprenören. Nu presenterar kommunen visionsskisser för hur området kan se ut när det står färdigt i framtiden.

Slussholmen Södertälje kommer att bli en plats för alla invånare och besökare med flera nya faciliteter. Bland annat en bryggpromenad längs vattnet, restaurang- eller caféverksamhet och en hängmatta som går ut över vattnet.

”På Lotsudden kommer det även att bli någon form av café/restaurangverksamhet, och platsen runtom kommer fortsatt vara offentlig även för de som inte köper något i restaurangen. Här kommer också en bit av den naturliga strandkanten bevaras, även om bad inte är lämpligt i Maren.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Området blir en plats för goda möjligheter för rekreation och avkoppling, samtidigt som tusentals båtar slussar igenom Nordens största handelssluss precis intill.

Café/restaurangverksamhet på Lotsudden. Visionsskiss: Nyréns arkitekter.

En bryggpromenad som är bredare än den nuvarande bryggan kommer att byggas och en amfiteater med trappor kommer att erbjuda sittplatser för besökare med Maren som utsikt.

Visionen om en ny park i området har funnits sedan år 2014 och 2015 började de första skisserna. Den detaljplanen som visar hur Slussholmen kommer att se ut är just nu under utveckling och kommer att läggas ut för samråd senare i år. Med fokus på en synliggjord kulturmiljö, platser för alla – särskilt för barn, parkvänliga trafikförutsättningar och ökad vattenkontakt och tillgängliga grönytor så kommer Slussholmen att bli en uppskattad plats i Södertälje.

Det nya Slussholmen kommer att samordnas med arbetet som pågår vid Maren, där ett nytt hotell byggs och Marenplan förnyas.

Amfiteatern vid Maren med gradänger ger många sittplatser med utblick över vattnet. Visionsskiss: Systra. 

Hängmattor över vattnet var ett av önskemålen som kom fram under medborgardialoger med invånare. Visionsskiss: Systra. 

Vision över hur det nya Slussholmen kan se ut på vintern. Visionsskiss: Systra

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2023 18:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:35

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors