Företag i fokus:

Ny arkitekttävling ska lyfta Lunakvarteret

AFD40870-8F2E-4EA7-A214-F42E728F0CED

Foto: Telge

En arkitekttävlingen för det ambitiösa projektet att utveckla framtidens Lunakvarter har inletts. Vinnande arkitektbyrå kommer att få uppdraget gestalta Södertäljes nya landmärke.

– Uppgiften är att gestalta byggnader och rumsligheter utifrån vision, funktioner, historiskt djup och målbild om ett levande stadsliv. Ambitionen är att skapa ett kvarter med kreativt klimat där kommersiella aktörer samverkar och samarbetar med kulturverksamheter, föreningslivet och Södertäljeborna, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun

Den första prekvalificeringsrunda inleddes föregående vecka, den 5 april 2023, för utveckla Södertäljes stadskärna. I den första urvalsprocessen kommer tre till fem arkitektbyråer väljas ut som får möjlighet att delta i tävlingen genom att presentera sina gestaltningsidéer och arkitektoniska principer för att utveckla konceptet för Lunakvarteren.

En jury bestående av representanter från Telge Fastigheter, Södertälje kommun och Sveriges Arkitekter kommer att bedöma förslagen och välja ut vinnande förslaget som utgör grunden för detaljplanen av Lunakvarteren.

Bild: Telge

Arkitekttävlingen genomförs i flera steg för att säkerställa en professionell process. Kvalificeringskraven för att gå vidare i processen inkluderar bland annat tre relevanta referensprojekt som är högst sju år gamla och minst tio års erfarenhet som uppdragsansvarig för både arkitekt och landskapsarkitekt.

– Projektet är ett av de mest betydelsefulla och omfattande projekten i Södertälje stadskärna någonsin. Projektet inkluderar om- och nybyggnation med en bruttoarea på upp till 100 000 kvm, säger Elena Qyreon, Telge Fastigheter.

Intresserade arkitektbyråer kan lämna in sin intresseanmälan i upphandlingssystemet Tendsign senast den 5 maj 2023.

Läs även: – Nu är det klart – Lunakvarteret får nytt liv

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2023 12:20
Senast uppdaterad: 11 april 2023 12:20

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors