Företag i fokus:

Bröderna från Södertälje hyllas för sitt entreprenörskap

Festerix

Bröderna Isak från Södertälje. Foto: Creative Commons.

2015 slogs portarna upp för Festerix i Lunagallerian för allra första gången. Drygt åtta år senare hyllas bröderna bakom konceptet, Nour och Hadir Isak, för sitt entreprenörskap.

Bröderna Nour och Hadir Isak från Södertälje vann utmärkelsen ”Årets Centrumaktör 2022” på Huddinge Enterprize, en näringslivsgala i Huddinge kommun. På kort tid ha blivit en viktig aktör i Huddinge Centrum och hyllas nu av lokalbefolkningen.

– Vi är väldigt glada över det mottagande Festerix har fått sedan de öppnade. I höstas slog de sitt försäljningsrekord under en helg i oktober, vilket är extra roligt med tanke på att Festerix även finns i Södertälje, säger Kristina Hafström, uthyrningschef kommersiella lokaler på Huge.

Nour och Hadir är specialiserade på ballonger och dekorationer och erbjuder olika varianter, inklusive ballongbuketter, ballongbågar, ballongpelare och ballonger med tryck. De startade sin första verksamhet i centrum 2015 och öppnade sin andra verksamhet i Huddinge mitt under coronapandemin 2021. Året därpå hyllas de som ”Årets Centrumaktör 2022”. Under en gala den 31 mars berömdes bröderna Isak för sitt arbete i Huddinge.

”Festerix sätter guldkant på Huddingebornas vardag. Med stort engagemang och ett öga för det lilla extra dekorerar de fester med färg, glitter och glamour, allt för att skapa en personlig och oförglömlig upplevelse för kunden. De har på kort tid blivit en viktig aktör i Huddinge Centrum som man bara måste besöka, både när det vankas fredagsmys och fest.”, löd juryns motivering.

– Det här är ett kvitto på att folket uppskattar vårt arbete och vår färgglada butik. Vi är ingenting utan våra kunder, säger ägaren Nour Isak till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2023 12:00
Senast uppdaterad: 13 april 2023 20:06

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors