Företag i fokus:

Bröderna från Södertälje hyllas för sitt entreprenörskap

Festerix

Bröderna Isak från Södertälje. Foto: Creative Commons.

2015 slogs portarna upp för Festerix i Lunagallerian för allra första gången. Drygt åtta år senare hyllas bröderna bakom konceptet, Nour och Hadir Isak, för sitt entreprenörskap.

Bröderna Nour och Hadir Isak från Södertälje vann utmärkelsen ”Årets Centrumaktör 2022” på Huddinge Enterprize, en näringslivsgala i Huddinge kommun. På kort tid ha blivit en viktig aktör i Huddinge Centrum och hyllas nu av lokalbefolkningen.

– Vi är väldigt glada över det mottagande Festerix har fått sedan de öppnade. I höstas slog de sitt försäljningsrekord under en helg i oktober, vilket är extra roligt med tanke på att Festerix även finns i Södertälje, säger Kristina Hafström, uthyrningschef kommersiella lokaler på Huge.

Nour och Hadir är specialiserade på ballonger och dekorationer och erbjuder olika varianter, inklusive ballongbuketter, ballongbågar, ballongpelare och ballonger med tryck. De startade sin första verksamhet i centrum 2015 och öppnade sin andra verksamhet i Huddinge mitt under coronapandemin 2021. Året därpå hyllas de som ”Årets Centrumaktör 2022”. Under en gala den 31 mars berömdes bröderna Isak för sitt arbete i Huddinge.

”Festerix sätter guldkant på Huddingebornas vardag. Med stort engagemang och ett öga för det lilla extra dekorerar de fester med färg, glitter och glamour, allt för att skapa en personlig och oförglömlig upplevelse för kunden. De har på kort tid blivit en viktig aktör i Huddinge Centrum som man bara måste besöka, både när det vankas fredagsmys och fest.”, löd juryns motivering.

– Det här är ett kvitto på att folket uppskattar vårt arbete och vår färgglada butik. Vi är ingenting utan våra kunder, säger ägaren Nour Isak till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2023 12:00
Senast uppdaterad: 13 april 2023 20:06

Kortköpsproblem hos flera matbutiker

Kort-Babs-terminal-PEXELS

Foto: Pexels

Flera av Axfoods butiker, inklusive Hemköp och Willys, har just nu problem med kortköp. Teknikstrulet påverkar även Snabbgross.

Axfoods dagligvarubutiker, såsom Hemköp och Willys, har drabbats av problem med kortköp. Enligt uppgifter till Telgenytt har även Snabbgross i Södertälje, som också tillhör Axfood, påverkats av tekniska störningar.

Enligt Johanna Eurén, presskontakt på Willys som Aftonbladet varit i kontakt med, handlar det om problem med blipp-funktionen i kortterminalerna. Störningen är tillfällig och påverkar troligtvis butiker i hela landet.

Problemen beror på tekniska problem hos bolagets betaltjänstleverantör.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 13:23
Senast uppdaterad: 17 maj 2024 15:22

Kommun lanserar kampanj mot bortförande av barn

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Södertälje kommun

Södertälje kommun har inlett en omfattande kampanj för att bekämpa bortförande av barn och ungdomar, med särskilt fokus på äktenskapstvång och könsstympning.

– Vi måste göra vårt yttersta för att inga barn eller ungdomar riskerar att föras ut ur landet för att ingå barnäktenskap eller könsstympning, säger Annika Rådström, socialdirektör Södertälje kommun.

Södertälje kommun har startat en viktig kampanj riktad mot bortförande av barn och ungdomar, ofta relaterat till hedersvåld. Kampanjen, som kallas #bortförd, sträcker sig från vecka 17 till precis innan sommarlovet börjar. Den synliggörs i stadsmiljöer, skolor, fritidsgårdar, bibliotek och på kommunens sociala medier, platser där barn och ungdomar ofta befinner sig.

– Varje medborgare och alla medarbetare i kommunen behöver individuellt och gemensamt ta ansvar för att värna om barn som utsätts för den här typen av brott, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

(Annonslänk)

– Om vi hjälps åt kan vi bättre upptäcka och förebygga att barn förs bort. Barns välbefinnande är allas vår angelägenhet, arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck är prioriterat, säger han.

Kampanjen, som pågår fram till den 12 juni, syftar till att öka medvetenheten och stärka barns rättigheter inför sommarlovet. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om riskerna med barnäktenskap, omvändelseförsök och könsstympning, särskilt inför sommaren då dessa handlingar är mer frekventa.

Den svenska lagstiftningen har skärpts gradvis, med ett nyligt infört utreseförbud från 2020 för att skydda barn från att föras utomlands i syfte att ingå i tvångsäktenskap eller utsättas för könsstympning. Från och med 1 juli 2024 kommer detta förbud att utvidgas för att ytterligare skydda barn mot skadliga traditioner även under utlandsvistelser.

Kampanjen har även som mål att uppmuntra barn och ungdomar att söka hjälp om de känner sig hotade eller utsatta. Kunskap om och uppmärksamhet kring de komplexa formerna av hedersrelaterat våld är avgörande för att kunna skydda unga individer och främja deras rätt till självbestämmande och integritet.

– Barn och ungdomar måste känna tillit till oss vuxna och förstå att samhället står upp för deras rättigheter. Loven måste kunna kännas trygga för barnen, vi vill inte ha tomma stolar i skolan på grund av att barn och ungdomar inte återvänt från sin utlandsvistelse, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 23:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors