Företag i fokus:

Hon blev ögonvittne till fritagningen i Södertälje

DBF5E3BD-442C-44DC-886B-CB7B584C51E0

Foto: Shamash Oyal / Daniel Ekendahl.

På torsdagsförmiddagen fritogs en dömd 17-årig mördare i Södertälje. Jeanette Nilsson blev vittne till hela händelsen. – Jag tog det inte på allvar, säger hon till Telgenytt.

Klockan 09:50 aktiverade Kriminalvården överfallslarmet när två maskerade personer fritog en dömd mördare. När Kriminalvårdspersonalen, tillsammans med fången klev ut ur fordonet på Lovisinsgatan, körde en mörk Mercedes fram i hög hastighet som enligt uppgifter ska vara stulen.

Södertäljebon Jeanette Nilsson blev vittne till hela fritagningen.

– Jag skulle gå på studiebesök här och när jag precis kommer upp för backen så bromsar en bil in, en svart mörkblå bil och två maskerade personer kliver ut, säger hon till Telgenytt.

Gärningspersonerna ska därefter sprungit runt Kriminalvårdens vita skåpbil, enligt uppgifter beväpnande med vapen, och fritar den dömde mördaren och sedan avviker sig från platsen.

Polisen på plats vid Lovisinsgatan i centrala Södertälje. Foto: Shamash Oyal

– Jag själv såg inte att de bar på vapen, men någonting höll de i händerna. Men det tog bara några sekunder och sedan körde de iväg i en slags kombi, säger Nilsson.

Men Jeannette Nilsson uppfattade inte där och då att det rörde sig om en fritagning, utan fick veta det senare när hon läste det på nyheterna.

– Jag såg inte själva fritagningen, men att de hade masker för ansiktet. Det var inga höga smällar, inget skrik eller höga ljud. Det var därför jag inte tog det på allvar, säger Jeanettes Nilsson till Telgenytt.

Mördaren, en 17-årig pojke, är intagen på SiS i Södertälje och befann sig med kriminalvårdspersonalen i centrala Södertälje för ett läkarbesök. Han dömdes för drygt en månad sedan till 2 år och 11 månader till sluten ungdomsvård för mordet på trebarnspappan och ordningsvakten Fredrik Andersson på Delta gym i Stockholm.

Enligt kriminalvårdens uppgifter var han bojad när han var på väg in till tandläkaren på grund av att han ansågs vara rymningsbenägen. En polisjakt pågår fortfarande.

17-åringen vid mordet i Stockholm. Bild: Ur polisens förundersökning

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2023 10:52
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 08:35

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors