Företag i fokus:

Hon blev ögonvittne till fritagningen i Södertälje

DBF5E3BD-442C-44DC-886B-CB7B584C51E0

Foto: Shamash Oyal / Daniel Ekendahl.

På torsdagsförmiddagen fritogs en dömd 17-årig mördare i Södertälje. Jeanette Nilsson blev vittne till hela händelsen. – Jag tog det inte på allvar, säger hon till Telgenytt.

Klockan 09:50 aktiverade Kriminalvården överfallslarmet när två maskerade personer fritog en dömd mördare. När Kriminalvårdspersonalen, tillsammans med fången klev ut ur fordonet på Lovisinsgatan, körde en mörk Mercedes fram i hög hastighet som enligt uppgifter ska vara stulen.

Södertäljebon Jeanette Nilsson blev vittne till hela fritagningen.

– Jag skulle gå på studiebesök här och när jag precis kommer upp för backen så bromsar en bil in, en svart mörkblå bil och två maskerade personer kliver ut, säger hon till Telgenytt.

Gärningspersonerna ska därefter sprungit runt Kriminalvårdens vita skåpbil, enligt uppgifter beväpnande med vapen, och fritar den dömde mördaren och sedan avviker sig från platsen.

Polisen på plats vid Lovisinsgatan i centrala Södertälje. Foto: Shamash Oyal

– Jag själv såg inte att de bar på vapen, men någonting höll de i händerna. Men det tog bara några sekunder och sedan körde de iväg i en slags kombi, säger Nilsson.

Men Jeannette Nilsson uppfattade inte där och då att det rörde sig om en fritagning, utan fick veta det senare när hon läste det på nyheterna.

– Jag såg inte själva fritagningen, men att de hade masker för ansiktet. Det var inga höga smällar, inget skrik eller höga ljud. Det var därför jag inte tog det på allvar, säger Jeanettes Nilsson till Telgenytt.

Mördaren, en 17-årig pojke, är intagen på SiS i Södertälje och befann sig med kriminalvårdspersonalen i centrala Södertälje för ett läkarbesök. Han dömdes för drygt en månad sedan till 2 år och 11 månader till sluten ungdomsvård för mordet på trebarnspappan och ordningsvakten Fredrik Andersson på Delta gym i Stockholm.

Enligt kriminalvårdens uppgifter var han bojad när han var på väg in till tandläkaren på grund av att han ansågs vara rymningsbenägen. En polisjakt pågår fortfarande.

17-åringen vid mordet i Stockholm. Bild: Ur polisens förundersökning

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2023 10:52
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 08:35

Premiärvecka för SSK – utan forwardsstjärnan

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 21.57.19

Skärmdump: Youtube

På fredag den 22:a september smäller det. Då är det säsongspremiär och full omgång i Hockeyallsvenskan. En av sju matcher spelas under kvällen i Smidjegrav arena där hemmalaget Mora IK gästas av Södertälje SK.

Vi på Telgenytt tog oss en pratstund med Södertäljes huvudtränare Magnus Bogren.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför fredag tycker du? Befinner ni er där ni ska?

– Ja, det tycker jag i stort. Sedan så har det ju varit en del frånvaro men det är ju sådant som kan hända under serien också, det får man ju hantera. Vi har gått igenom det vi ska och vi har gjort en helt okej försäsong.

Kommer ni att lägga speciellt fokus på något i spelet nu så här dagarna innan premiären mot Mora?

– Man håller ju allting levande under säsongen, där finns vissa saker vi kommer att gå igenom. Sedan får man se från match till match men vi ligger i fas med allting.

Kommer ni på träningarna nu inför att köra med tilltänkta backpar och femmor?

– Ja, förutsatt att alla är hela och friska så kommer vi att göra det. Det är tanken.

Skade och sjukdomsstatus i truppen?

– Marcus Eriksson var sjuk idag (läs måndag), annars så är alla utom Sebastian Dyk tillgängliga på fredag.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Hur långt har Dyk kvar till att kunna spela match?

– Det kan jag inte svara på, han ska till läkare i slutet av veckan. Då vet jag mer men han är inte med mot Mora på fredag.

Är Veeti Vainio tillbaka i full träning?

– Ja, det är han.

Målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre är nya i SSK inför den här säsongen. Det finns alltid frågetecken när man på en sådan viktig position signar två nya namn. Men både Sholl och Endre har visat sig från deras bästa sida i träningsmatcherna. Bogren instämmer i att bägge två gjort ett bra intryck men har ändå i princip bestämt sig för vem som ska vakta kassen på fredagskvällen.

– Jag tycker att båda två har gjort det jättebra på försäsongen, det är jag väldigt glad för. Vem som ska stå på fredag har jag ändå rätt så klart för mig.

De unga spelarna Rasmus Ekström, Olle Hilmersson och Egor Polin har varit med en del på försäsongen. Kommer vi få se någon av dem i line up på fredag?

– Någon av dem kommer att följa med till Mora, vi är ju 14 forwards i truppen, 15 med Egor. Minus Dyk där så kommer någon av dem att få spela.

– Det kommer de att få tävla om, jag tycker alla tre har gjort det jättebra på försäsongen, det är kul att se.

Kommer de att ingå i truppen och ges speltid eller är det aktuellt med utlåning i något fall där?

– Det är lite för tidigt att säga något om det just nu. Dels har J20 mycket matcher också och i och med att vi inte har alla hela och friska så får vi se. Det får vi ta senare hur det blir med det. Nu är två av dem juniorer (Rasmus Ekström och Egor Polin, bägge födda 2004), så det är klart, får de spela mindre hos oss så behöver de någon annanstans få spela seniorhockey.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Daniel Hansson, ny skribent på Telgenytt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 08:56
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Här är den nya designen på kommunens tjänstefordon

kommun

Foto: Södertälje kommun

Nu genomgår kommunens tjänstebilar en uppfräschning när hundratals fordon får en ny och modern uppgradering.

Från och med igår, måndagen den 18 september, rullar Södertälje kommuns tjänstebilar ut med en ny och uppgraderad foliering. Detta gäller för kommunens flotta av ungefär 400 tjänstebilar, som nu kommer att lysa med en modern och mer framträdande design.

Kommunens fordon har behållit sin foliering oförändrad under en lång tid, men nu är det dags för en modern och mer iögonfallande uppdatering av deras utseende.

I takt med att de äldre fordonen i kommunens flotta byts ut mot nya, kommer den nya folieringen att appliceras på dem. Det betyder att kommunen under en tid framöver kommer att se både de gamla och de nya folieringarna på Södertälje kommuns bilar när de rör sig på Södertäljes vägar.

Denna förändring är ett steg mot att skapa en modernare och mer framträdande tjänstebil som bättre speglar Södertälje kommun.

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 september 2023 18:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors