Företag i fokus:

Hon får utmärkelse för sina insatser – ”Ett kvitto”

kommun

Foto: Södertälje kommun

Under veckan var det återigen dags för Kommunala funktionshinderrådets att dela ut den årliga Tillgänglighetsutmärkelsen. Ett pris som delades ut till Valentina Cuevas som arbetar på Södertäljes stadsbibliotek.

– Det här känns jätteroligt. Det är ett kvitto på att jag är på god väg och att jag ska fortsätta arbeta för att utveckla tillgängligheten, säger hon till Södertälje kommun.

Södertälje kommun delar årligen ut Tillgänglighetsutmärkelsen till personer, företag eller organisationer som har gjort särskilda insatser för att säkerställa tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar.

Utmärkelsen är ett erkännande för att dessa personer eller organisationer har gjort en extra insats för att inkludera personer med funktionsnedsättningar och skapa en mer tillgänglig miljö. Oavsett deras funktionsförmåga.

(Annonslänk)

I år faller priset, för 2022, till Valentina Cuevas för sitt arbete med att anpassa bibliotekets verksamhet för personer med funktionsnedsättning.

– Det är egentligen inte alltid man behöver göra så stora anpassningar, men det är viktigt att man har en arbetsgivare som ger en utrymmet. Ibland måste vi kliva utanför boxen och anpassa våra verksamheter, istället för att låta människor anpassa sig till hur det ser ut, säger Cuevas.

”Valentina har visat stort engagemang i sitt arbete för att göra biblioteket mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning. Valentina har utökat tillgängligheten på det fysiska och digitala biblioteket samt arbetat med ett mindre bibliotek kallat tio14. Tio14 är specifikt utformat för att personer med funktionsnedsättning ska kunna ta del av bibliotekets verksamhet för unga. Det är en lugn och trygg verksamhet dit personer och/eller grupper (till exempel resursklasser, boenden, daglig verksamhet) kan boka in sig på måndagar och onsdagar.”, löd kommunens motivering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2023 07:30
Senast uppdaterad: 14 april 2023 01:44

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors